Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari huolestui maanpuolustustahdon laskusta: ”Neljän laihan vuoden jälkeen tarvitaan toimenpiteitä maanpuolustustahdon vahvistamiseksi”

Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Mika Kari (sd.) on huolestunut suomalaisten maanpuolustustahdon laskusta, joka käy ilmi tuoreesta Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) tutkimuksesta. MTS:n vuosittainen ”Suomalaisten mielipiteitä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta, maanpuolustuksesta ja turvallisuudesta” – mielipidetutkimuksen tulokset julkaistiin tänään.

‒ Mielipidetutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaisten maanpuolustustahto jatkaa laskuaan jo neljättä vuotta. Notkahdus yksittäisen vuoden aikana ei ole poikkeuksellinen, mutta nyt takana on jo neljä laihaa vuotta. Kevään eduskuntavaalien jälkeen aloittavan uuden hallituksen tulee tarttua kaikkiin käytettävissä oleviin keinoihin tämän kehityksen pysäyttämiseksi ja maanpuolustustahdon lujittamiseksi, Kari toteaa.

MTS:n tutkimuksessa maanpuolustustahto on laskenut sekä miesten että naisten keskuudessa. Kari muistuttaa, että korkea maanpuolustustahto on laajan reservin ja sotilaallisen liittoutumattomuuden rinnalla yksi Suomen maanpuolustuksen vahvoista kivijaloista. Suomi erottuu myös kansainvälisesti edukseen kansalaisten korkealla maanpuolustustahdolla.

‒ Neljän laihan vuoden jälkeen tarvitaan toimenpiteitä maanpuolustustahdon vahvistamiseksi. Toivon, että MTS:n tutkimuksen tulokset herättelevät meitä kaikkia pohtimaan sitä, miten vahvistaisimme yhdessä kansallista maanpuolustustahtoa ja siten koko Suomen kokonaismaanpuolustusta. Tutkimustulos antaisi aihetta myös akateemiselle tutkimukselle maanpuolustustahdon kehitykseen vaikuttavista seikoista, Kari päättää.