Puoluevaltuusto: SDP:n tulevaisuusohjelmalla oikeudenmukaisuutta työelämään ja yleisturvaa

SDP haluaa vahvistaa talouskasvua luomalla suomalaisille myönteisiä tulevaisuudennäkymiä. Suomen tulevaisuuden menestys tehdään luottamuksella ja investoimalla, ei tulevaisuudesta leikkaamalla. Tarvitaan tahtoa olla maailman paras. Uudistukset on aloitettava kestävän talouskasvun luomiseksi pitkälle 2020-luvulle.

Hallituksen kehysriihessä tehdyt päätökset helpottaisivat alle 20 työntekijän yritysten yksilöperusteisia irtisanomisia sekä nuorten alle 30 -vuotiaiden palkkaamista perusteetta määräaikaisiin työsuhteisiin. Käytännössä hallituksen uusimmat päätökset laittaisivat nuoret työntekijät ikuiselle koeajalle. Yleissitovuuden purkamisella uhkailu ei ole hyväksyttävää. Tällaista politiikkaa SDP ei hyväksy eivätkä hyväksy kansalaisetkaan.

Nyt ei ole aika lisätä nuorten epävarmuutta vaan vahvistaa heidänkin luottamustaan. Tehtyjen esitysten sijaan laadukkaan koulutuksen mahdollistaminen sekä kattavasta työttömyysturvasta ja työvoimapalveluista huolehtiminen toimivat paremmin siltana työpaikasta toiseen. Molemmat parantavat työntekijöiden kykyä siirtyä ammatista toiseen. Ne luovat suoraan taloudellisen kasvun edellytyksiä ja parempaa työelämää.

Ihmisten ensisijainen toimeentulon lähde on työ. Teknologian kehittyessä ja työelämän muuttuessa onkin taattava toimeentulo muutoksista riippumatta. Epäsäännöllinen palkkatyö, yrittäjyys sekä esimerkiksi digitaalisilla alustoilla tehtävä työ yleistyy. Sosiaaliturvan on mukauduttava joustavasti erilaisiin tilanteisiin ja ihmisten vaihtuviin tulolähteisiin.

SDP puolustaa ja uudistaa maailman parasta yhteiskuntamallia, hyvinvointivaltiota. Se kohtelee kaikkia ihmisiä tasapuolisesti huomioiden heidät yksilöinä, joilla on erilaisia tarpeita, haaveita, toiveita ja huolia. SDP puoluevaltuuston kokouksessaan hyväksymä Yleisturva-malli on tulevaisuuden sosiaaliturvan järjestämisen perusta.

Yleisturvan käyttöönotolla haluamme yksinkertaistaa ja modernisoida sosiaaliturvan. Sosiaaliturvan tulee toimia paremmin eri elämäntilanteissa ja taata jokaiselle toimeentulon ja tarvittavat palvelut. Malli digitalisoi ja osittain automatisoi sosiaaliturvan toimeenpanon. Järjestelmästä tulee reaaliaikaisempi, ennakoitavampi ja vähemmän kuormittava.

Yleisturvan toteuttamisessa karsitaan byrokratiaa hyödyntämällä kansallista tulorekisteriä ja tietojärjestelmiä. Malli joustaa ihmisten yksilöllisten tarpeiden mukaan. Se mukautuu työelämän ja teknologian muutokseen. Yleisturva poistaa nykysosiaaliturvan viiveitä ja vaikeaselkoisuutta sekä tekee työn vastaanottamisesta helpompaa ja kannattavampaa. Yhä useamman ollessa työelämässä myös verotulot kasvavat.

Työelämää tukevan sosiaaliturvauudistuksen lisäksi Suomi tarvitsee kestävän kasvun tulevaisuusohjelman. Tulevaisuusohjelmassa tulee olla nuorten asemaa parantava oppivelvollisuusuudistus, naisten työllisyyttä ja palkkoja ja kaikkien perheiden tilannetta parantava perhevapaauudistus, tasa-arvon edellytyksiä luova varhaiskasvatusuudistus, työllisyyttä ja yrittäjyyttä luova verouudistus sekä muutokseen vastaava sosiaaliturvauudistus.