Puoluevaltuusto: Perustuslain suuret linjat kohdallaan

Vuoden 2000 perustuslakiuudistuksessa toteutettiin sosialidemokraattien pitkään korostamaa parlamentaarisen kansanvallan vahvistamista. Eduskunnan asemaa vahvistettiin ylimmän lainsäädäntövallan käyttämisessä, hallituksen muodostamisessa ja EU-politiikassa. Tasavallan presidentin valtaoikeuksia rajattiin ja parlamentaarinen vastuukate ulotettiin presidentin päätöksentekoon.

Perustuslaki on toiminut hyvin ja sen perusratkaisuilla on vahva kansalaisten tuki. Perustuslain tarkistukset on valmisteltava laajalla yhteisymmärryksellä 1990-luvun valtiosääntöuudistusten tapaan.

Sosialidemokraatit haluavat vahvistaa edelleen parlamentaarisen demokratian toimivuutta ja kansalaisten perusoikeuksien toteutumista. Eduskunnalle vastuunalaisen valtioneuvoston tulee selkeästi vastata eduskunnalle annettavien esitysten sisällöstä ja eduskunnan tulee ylimpänä valtioelimenä päättää lainsäädännöstä ja valtion taloudesta.

Vallanjakoon eduskunnan, valtioneuvoston ja presidentin välillä ei tarvita isoja muutoksia. Valtioneuvoston johtavaa roolia Suomen EU-politiikassa voidaan selkeyttää.

Suomen ulkopolitiikan johtamisessa on välttämätöntä presidentin ja parlamentille vastuunalaisen hallituksen tiivis yhteistoiminta, mikä tarkoittaa myös tärkeiden linjaratkaisujen tekemistä yhdessä. Yhteistyön velvoittavuutta voidaan lisätä sekä työmuotoja kehittämällä että tarkemmalla sääntelyllä valtioneuvostolaissa.

Presidentin valtaoikeuksiin kuuluvan ulko- ja turvallisuuspolitiikan johtamisen tehtäväkenttään liittyy saumattomasti puolustusvoimien ylipäällikkönä toimiminen.

Puoluevaltuusto edellyttää, että hankkeet vaalijärjestelmän muuttamiseksi on käsiteltävä samoin laajalla yhteisymmärryksellä ja erityisesti kansanvallan käytännön toimivuutta painottaen.