Puoluevaltuusto: On aika muuttaa Suomen suunta

Viimeisen neljän vuoden aikana Suomi on velkaantunut ennätystahtiin. Hallituksen epäonnistuneen talous- ja veropolitiikan seurauksena valtion kassa on nyt tyhjä. Yksityinen ahneus on romuttanut taloutta ja yhteisvastuuta niin Suomessa kuin Euroopassakin. Nyt on aika tehdä ahneudesta loppu.

Työttömyys on kasvanut ja pitkittynyt. Köyhyys on syventynyt. Perheiden toimeentuloa ovat heikentäneet erityisesti päivähoitomaksujen ja tasaverojen suuret korotukset. Lapsiköyhyys on samalla palannut 1970-luvun tasolle. Poliittinen päätöksenteko on rypenyt luottamuspulassa suurten oikeistopuolueiden vaalirahoitus- ja muiden epäselvyyksien vuoksi.

Vaalien vaihtoehdot ovat selkeät: joko nykymenon jatkuminen perussuomalaisilla lisättynä tai sosialidemokraattien nouseminen hallituksen johtoon. Vaalit ratkaisevat. Vain suurimman puoleen asema SDP:lle takaa suunnan muuttumisen.

Linjaerot selkeitä

Erot ovat selkeitä. Hallituspuolueet haluavat jatkaa köyhimpiä kansalaisia ankarimmin kohtelevien tasaverojen kuten arvonlisäveron ja energiaverojen korotuksia. SDP on koko vaalikauden ajan kritisoinut talouden kriisiä syventänyttä veronalennuspolitiikkaa. SDP haluaa suunnata valtiontalouden tasapainottamisen kannalta tarvittavat veronkorotukset ennen muuta pääomatulo- ja omaisuusverotukseen.

Eroja löytyy myös sosiaalipolitiikassa. SDP parantaa perusturvan tasoa sadalla eurolla kuussa sekä takaa lapsilisät täysimääräisesti myös toimeentulotukiperheille. Näiden uudistusten hinta on murto-osa tämän vaalikauden veronalennuksista. Hallituspuolueet eivät tästä huolimatta ole olleet valmiita näihin uudistuksiin.

SDP tekee kuntapalveluita vahvistavan kuntaremontin sekä laatua parantavia ja tasa-arvon takaavia panostuksia julkisiin palveluihin. Terveyspalveluiden liukuminen kansainvälisten pääomasijoittajien liiketoiminnaksi on pysäytettävä. Erityinen huomio tulevalla vaalikaudella on kohdistettava terveys- ja vanhuspalveluiden parantamiseen. Tarvitsemme vanhuspalvelulain ja sen toteuttamiseen riittävästi henkilökuntaa ja voimavaroja.

Ei eläkeiän nostolle – työurat pitenevät työelämää kehittämällä

SDP on selkeästi linjannut, ettei eläkeiän nosto ole kestävä ratkaisu työurien pidentämistarpeeseen. Suomalaiset työurat jäävät lyhyeksi ennen kaikkea työttömyyden ja aikaisen työkyvyn menettämisen vuoksi. Kumpaankaan näistä ongelmista eläkeiän nosto ei tuo ratkaisua. Pikemminkin se pahentaa niiden työntekijöiden asemaa, jotka uupuvat tai sairastuvat työssään ennen aikojaan. Mahdollisuus osa-aikaeläkkeeseen on säilytettävä.

SDP haluaa kehittää työelämää panostamalla työelämän laatuun ja hyvinvointiin sekä asettamalla nollatoleranssin nuorisotyöttömyydelle. Työn ja perheen yhdistämisen on oltava nykyistä helpompaa ja sujuvampaa. Omiin työaikoihin on voitava vaikuttaa nykyistä paremmin. Pätkätyöntekijöiden työsuhdeturvaa on vahvistettava ja taattava vuokratyöntekijöille takuupalkka. Pelisääntöjen ja työntekijöiden aseman vahvistamiseksi on ammattiliitoille annettava kanneoikeus.

Suomea kehitetään sopimalla – ei repimällä

Sopimuspolitiikka ja työmarkkinayhteistyö ovat palvelleet Suomea hyvin. Nykyhallituksen näytöt tästä yhteistyöstä ovat hyvin heikot. Tällä hallituskaudella alas ajettu luottamus ja sopimisen kulttuuri on palautettava työmarkkinoille. Tehy-kiista, eläkeiän pakkonostoyritys ja viimeisenä esimerkkinä postilain uudistus ovat surullisia esimerkkejä siitä miten asioita ei tule hoitaa. Suomi tarvitsee hallituksen, jolla on aito kyky ja halu tehdä työmarkkinayhteistyötä.

SDP tarjoaa vaaleissa Suomen kansalle työsopimusta, jossa puolue asettuu kansan palvelukseen. Sen puitteissa keskitytään työn ja oikeudenmukaisuuden kannalta keskeisiin kysymyksiin. Työllisyyden parantaminen on tulevan vaalikauden tärkein tehtävä. Kaikki tulevan vaalikauden poliittiset ratkaisut on tehtävä siitä näkökulmasta, että ne tukevat työllistävää kasvua ja vahvistavat sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Muutos tähän suuntaan on äänestäjien käsissä.