Puoluevaltuusto: Kestävää kasvua Eurooppaan

Irlannin rahoituskriisi osoittaa sosialidemokraattien viime kevään Kreikka-toimintalinjan oikeaksi. Ilman rahoitusjärjestelmän pelisääntöjen perusteellisia muutoksia ja pankkien sekä sijoittajien vastuun toteuttamista rahoituskriisi toisensa jälkeen siirretään veronmaksajien vastuulle. SDP toteaa, että puoli vuotta Kreikka-päätöksen jälkeen hallituspuolueetkin ovat ryhtyneet puhumaan pankkien vastuusta ja vakuuksien tarpeesta. Puheet tarvitsevat kuitenkin tekoja ollakseen uskottavia.

SDP vaatii hallitukselta selkeää sitoutumista ja aloitteellisuutta rahoitusmarkkinoiden pelisääntöjen uudistuksiin, rahoitusmarkkinaveron säätämiseen, pankkien ja sijoittajien vastuun toteuttamiseen. SDP pitää kestämättömänä, että Irlanti jatkaisi eurooppalaisten veronmaksajien lisärahoituksella alhaisen yritysverotuksen maana ja näin ylläpidettäisiin hyvinvointiyhteiskunnille haitallista verokilpailua. Nyt on tehtävä kaikki kestävän kasvun luomiseksi Eurooppaan. Tarvitsemme luotettavammat pelisäännöt talouteen ja SDP haluaa olla aktiivisesti luomassa niitä Eurooppaan.

SDP:n puoluevaltuusto 19.-20.11.2010