Puoluesihteeri Paananen: Keskustan Kypros-hyrrä pyörii

Keskustan Kypros-hyrrä pyörähti eilen täyskäännöksen, kun kansanedustaja Antti Kaikkonen ryhtyi oikomaan puheenjohtaja Juha Sipilän linjauksia. Puheenjohtaja ymmärsi viikko sitten Ylen Ykkösaamussa, että Kyprokselle on annettava tukea, joskin pohti samalla myös Kyproksen eroa eurosta. Kun Kypros-pakettia vielä tiukennettiin sijoittajavastuun osalta, kiirehti Kaikkonen ilmoittamaan, ettei keskusta voi tukea ratkaisua.

– Onko liikaa pyydetty, että keskusta kertoisi, mikä malli sille lopulta kelpaisi?
Eduskunnan suuren valiokunnan varapuheenjohtajana toimiva Kaikkonen on hyvillään siitä, että uudessa paketissa suurten sijoittajien ja pankkien omistajien vastuu korostuu. Samalla Kaikkonen pitää tärkeänä pientallettajien luottamuksen säilyttämistä.

– Kyproksen tukipaketti rahoitetaan uudesta pysyvästä vakausmekanismista, ja on tärkeää, että tämän ensimmäisen lainapäätöksen ehdot ovat tiukat. Mikäli tämäkään ei nyt keskustalle riitä, taitaa taustalla olla kaipuu keskustalaisen pääministerin vetämän hallituksen linjalle, kun rahaa lähetettiin kriisipakettiin ilman minkäänlaisia vakuuksia.