Puoluehallitus: Väkivallan kierre Syyriassa on katkaistava

Syyriassa on ollut jo seitsemän vuotta käynnissä sota, joka on vaatinut noin puoli miljoonaa siviiliuhria. Viisi ja puoli miljoonaa syyrialaista on jo tähän mennessä joutunut jättämään kotinsa ja paennut ulkomaille. Tämän vuoden ensimmäisten kuukausien aikana tilanne on pahentunut.

Turkin hyökkäys Pohjois-Syyriaan ja Afrinin kaupungin valtaus on saatava loppumaan

Turkin tämän vuoden tammikuussa alkanut satoja kuolonuhreja vaatinut hyökkäys Pohjois-Syyriaan ja viime viikonvaihteessa tapahtunut Afrinin kaupungin valtaus ovat vastoin kaikkia kansainvälisen oikeuden sääntöjä ja ihmisoikeusperiaatteita. Turkin pitää lopettaa kaikki sotatoimensa ja pidättäytyä kaikesta väkivallan käytöstä Pohjois-Syyriassa. Kaikkien etnisten ryhmien oikeudet on turvattava ja estettävä mm. kurdiväestöön suuntautuvat sortotoimet.

Turkin on yhtenä alueen rauhanprosessin aiemmista takaajista otettava rakentava rooli prosessissa Syyrian vakauttamiseksi. Osa kokonaisuutta on, että Turkin turvallisuusintressit oman väestönsä suojelemiseksi omalla alueellaan terrorismilta huomioidaan. Turkilla ei ole oikeutta väkivallan käytöllään Syyriassa laajentaa ja luoda uusia vakavia turvallisuusongelmia. Turkin on aloitettava välittömästi vetäytyminen Pohjois-Syyriasta ja Afrinista.

Syyrian hallituksen sotatoimet Itä-Ghoutassa ovat tuomittavia

Itä-Ghouta on ollut saarrettuna yli viisi vuotta. Tämän vuoden alussa alkaneet Syyrian hallituksen pommitukset alueelle vaativat tämän vuoden aikana tuhansia siviiliuhreja Itä-Ghoutassa.

Kymmeniä tuhansia on lähtenyt Itä-Ghoutasta pakoon ja tilanne on katastrofaalinen alueella, jossa noin 400 000 ihmistä on ollut saarrettuna. Kaupunkiin on saatu vain riittämättömän vähän kansainvälistä ruoka- ja lääkintäapua.

Tarvitaan välitön aselepo, vakavia rauhaponnisteluja ja riittävän tehokasta humanitääristä apua Syyriaan

Kaikkien Syyrian toimijoiden on nyt suunnattava toimensa yhteistyöhön ja rauhan rakentamisen edellytysten luomiseen. Syyriaan on koko sen alueelle saatava aselepo, kaikkien alueen väestöryhmien oikeudet on turvattava ja humanitäärinen tilanne saatava hallintaan. Se on ainoa kestävä tie, jolla estetään vielä tätäkin vakavamman kriisin kehittyminen ja saadaan konflikti päättymään.