Puoluehallitus: Kielen ja mielipiteen vuoksi ei pidä joutua pelkäämään

SDP:N PUOLUEHALLITUKSEN KANNANOTTO
Puoluehallituksen kokous 30.5.13

Viime päivinä on tullut julkisuuteen uhkauksia, jotka kohdistuvat ruotsinkielen asemasta keskustelleisiin ihmisiin tai heidän perheisiinsä. Uhkauksia on tullut myös sosialidemokraattien piiriin. Opiskelijaliitomme puheenjohtajan henkeä uhattiin mielipidekirjoituksen vuoksi. SDP:n puoluehallitus pitää ehdottoman tärkeänä että vihapuhe ja uhkaukset saadaan loppumaan Suomessa. SDP myös pitää jatkossakin Suomen kaksikielisyyttä tärkeänä.

Suomen historiassa on hyvin synkkiä aikoja esimerkiksi kun äärioikeistolainen Lapuan liike muilutti ihmisiä mielipiteiden vuoksi. Tästä on pian sata vuotta. Ei voi olla niin, että Suomessa nyt taannutaan väkivallan ja sillä uhkaamisen tasolle.

Erilaiset mielipiteet eivät ole pahasta. Mutta yhteiskunta kehittyy vain rakentavan keskustelun varassa. Joka ei pysty käymään keskustelua omalla nimellään ja hyvien tapojen mukaisesti tekee parhaiten pysyttelemällä hiljaa. Nimetön pelon lietsonta on raukkamaista ja väärin.