Puoluehallitus: Eläkeiän nostopäätöksen peruminen oli kansanliikkeen voitto!

SDP:n puoluehallitus on tyytyväinen hallituksen päätökseen peruuttaa eläkeiän alarajan nosto. Kansa sai tavoitteensa läpi ja hallitus joutui perääntymään eläkeiän nostosta. Kansalaisten aktiivisuus toi eläkeasiassa voiton.

Palkansaajajärjestöjen ohella opposition välikysymys ja internetiin perustettu kansanliike olivat merkittävä osa kokonaisuutta, jonka pohjalta hallitus joutui nöyrtymään ja perääntymään huonosta päätöksestään.

SDP:n puoluehallitus kiittää kaikkia kansanliikkeeseen osallistuneita.

Internetsivujen kautta saadun runsaan palautteen perusteella ihmiset kokevat työelämäkeskustelun erittäin tärkeänä. Työssä jaksaminen, pätkätyöt ja työelämän epävarmuus puhuttavat.

SDP jatkaa työelämäkeskustelua. Tulevana viikonloppuna järjestetään 38 paikkakunnalla ”Nyt puhutaan työstä” -tilaisuuksia. Tilaisuuksissa sosialidemokraattien kansanedustajat, eurovaaliehdokkaat, kunnanvaltuutetut ja muut aktiivit keskustelevat toreilla ihmisten kanssa työasioista.

Pääministerin ylimielisyys hämmästyttää

SDP:n puoluehallitus hämmästelee, että pääministeri Matti Vanhanen jatkaa edelleen ylimielistä suhtautumista eläkeasiaan. Puheessaan eduskunnassa pääministeri ei millään tavoin edes sivunnut sitä tosiasiaa, että hallitus perääntyi eläkeratkaisussa.

SDP:n puoluehallitus katsoo, ettei eläkeratkaisun vakavuus ole vieläkään selvinnyt pääministerille.

Vanhasen porvarihallitus hylkäsi eläke-esityksellään suomalaisen tavan sopia ja mursi tärkeän yhteiskunnallisen luottamuksen. Suomessa on totuttu riitelyn sijaan neuvottelemaan ja sopimaan. Se on meidän kansallinen vahvuutemme, josta on tärkeää pitää jatkossakin kiinni. Ylimielinen asennoituminen oppositiota ja kansalaisia kohtaan kielii pakon sanelemasta ratkaisusta, ei sopimushalukkuudesta.

Luottamus yhdessä tekemiseen ja sopimiseen on vaikeina aikoina keskeisin hyvinvointiyhteiskunnan voimavara. SDP edellyttää Vanhasen porvarihallitukselta rakentavaa asennetta suomalaisen yhteiskunnan kehittämisen.