Presidenttiehdokas Tuula Haatainen: Oikeistopopulismin nousuun Euroopassa on kiinnitettävä vakavaa huomiota

Tuula Haatainen

– Valtaosa saksalaisista antoi sunnuntain liittopäivävaaleissa tukensa Euroopan unionille ja eurooppalaiselle yhteistyölle, presidenttiehdokas Tuula Haatainen sanoo.

Haataisen mielestä on kiinnitettävä huomiota Saksan vaaleissa oikeistopopulistisen AfD-puolueen saamaan kannatukseen. Äärioikeistolainen puolue nousee ensimmäistä kertaa liittovaltiopäiville.

– Toivon, että Saksassa saadaan aikaan hallitus, joka jatkaa EU:n vakaata kehittämistä ja yhteisvastuunkantoa ympäristökysymyksissä, ulko- ja turvallisuuspolitiikassa sekä maahanmuuttokysymyksissä, Haatainen sanoo.

Haataisen mukaan Suomen on nyt oltava aktiivisesti mukana edesauttamassa vakautta ja turvallisuutta Euroopan unionissa.

– Meidän ei pidä sokaistua kotimaassakaan sisäisen turvallisuuden osalta. Kotimaan politiikalla on vahvistettava kansalaisten luottamusta siihen, että yhteiskunta koetaan oikeudenmukaiseksi ja turvalliseksi, Haatainen korostaa.

Hän muistuttaa, että ristiriidat syntyvät yleensä kansallisvaltioiden sisällä, ei niiden kesken. Tähän vaikuttaa maan sisäinen tilanne.

– Suomen kahtiajakautuminen on huolestuttavaa. Nyt ei ole pelkästään kyse tulonjaosta. Henkinen turvattomuus ja pahoinvointi kasvavat usein työttömyyden ja epävarman tulevaisuuden seurauksena. Tästä on puhuttava enemmän ja löydettävä ratkaisuja näihin kysymyksiin.

Tuula Haatainen puhui Etelä-Satakunnan Wanhojen Tovereiden tilaisuudessa maanantaina 25.9.2017 Eurassa. Myöhemmin iltapäivällä hän osallistuu Turun Paasikivi-seuran vaalipaneeliin Turussa.