Postilailla laatua heikennetään

Eduskunnan enemmistön hyväksyttyä tänään postilain muutoksen kansalaiset eivät ole enää yhdenvertaisessa asemassa ainoan lailla säädetyn postin peruspalvelun, yleispalvelukirjeen osalta. Suomi lähtee kiertämään EU-direktiivin mukaista 5-päiväistä yleispalvelukirjeen jakamista ja keräilyä laskemalla nopeusvaatimusta, jolloin käytännössä riittää 3-päiväinenkin jakelu. Sanomalehden varhaisjakelu ratkaisee pitääkö Postin kilpailuttaa 5-päiväinen jakelu alueella. Jatkossa markkinatarjonta määrää kuinka yleispalvelun alaista postia jaellaan ja miten valtionyhtiö Posti Oyj järjestää oman liiketoimintansa.

– Hallituspuolueet kertovat sanomalehtijakelun ehdoilla tehdyn ratkaisun varmistavan postinjakelun maaseudulla. Laki edellyttää kilpailuttamaan 5-päiväisen jakelun, mutta laissa ei lue että yleispalveluposti pitää jakaa kaikille viitenä päivänä, muistuttaa kansanedustaja Suna Kymäläinen.

Postialan työntekijät ovat laskeneet lakimuutoksen uhkaavan 2 500 Postin työntekijän työpaikkaa jakelumuutoksen ja pakkokilpailutuksen vuoksi. Samalla osa-aikaisten ja määräaikaisten työsuhteiden määrä kasvaa entisestään. Voitollisen liiketoimintansa tuloksen valtiolle tulouttavan Postin edellytetään tarjoavan muille postiyrityksille osoiterekisteripalveluiltaan alle kustannushinnan. Jatkossa kansalaisten osoitetiedot leviävät yhä useamman käsiin ilman, että kansalaiset voivat asiaan vaikuttaa.

– Postilaki on jatkumoa Sipilän yhtiöittämishallituksen toiminnalle, joka on systemaattisesti nähty kahden vuoden ajan. Voittoja yrityksille yritetään saada keinoja kaihtamatta, jopa uhmaamalla perustuslakia sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa. Seuraavaksi tulemme huomaamaan tämän linjan Valtion Rautateiden kaluston siirtämisenä yksityisille. Linjana näyttää olevan ”voitot yksityisille, tappiot julkisille ja työntekijöiden palkat alas”, sanoo kansanedustaja Satu Taavitsainen.

Tulevaisuudessa kahden arkipäivän sijaan kirjeen tai pienen paketin voi olettaa olevan perillä vasta viikon päästä. Posti voi myös jatkossa sisällyttää kansalaisille tarjoamiensa hintoihin yleispalvelutuotteiden hintoihin kohtuullisen katteen.

– Kirjepostin määrä laskee alati sähköistyvässä maailmassa. Valitettavasti hallituksen valitsema linja, jossa kansalaisten postipalvelujen taso heikentyy ja hinnat nousevat, ei kehityksen suuntaa käännä. Päinvastoin nousevat kappalekustannukset nopeuttavat osaltaan postipalveluiden syöksyä, päättää kansanedustaja Katja Taimela.