Porvaripolitiikka maksattaa laman työttömillä ja kuntalaisilla

Suurten kaupunkien sosialidemokraatit vaativat, että työvoimakoulutukseen, nuorten työttömien oppisopimustoimintaan ja työttömien palkkatukityöllistämiseen osoitetaan 200 miljoonan euron tasokorotus valtion ensi vuoden budjetissa.

Kaupunkien demarit vaativat myös, ettei hallitus valmistele uudesta Euroopan unionin työllisyystoimia koskevasta säädöksestä sellaista tulkintaa, joka käytännössä lopettaa Suomessa valtion työllisyysvaroin toteuttavan työllistämisen yrityksissä ja järjestöissä.

Sosialidemokraatit ihmettelevät, miten vihreiden puheenjohtaja voi työministerin asemassa olla toteuttamassa sellaista politiikkaa, joka on pikemminkin työttömyyspolitiikkaa kuin työllisyyspolitiikkaa.

Kahdeksan kaupungin sosialidemokraattiset kunnallisjärjestöt kokoustivat Vantaalla 2-3. lokakuuta.

Isojen kaupunkien demarit totesivat, että porvarihallitus on keskittynyt ottamaan velkaa maksaakseen suurituloisten tai pääomatuloa saavien kansalaisten ja yritysten verohelpotuksia. Niiden työllistävä vaikutus on jo nyt osoittautunut hyvin vähäiseksi. Sen sijaan hallitus on suhtautunut kasvaneeseen työttömyyteen kuin sivustakatsoja. Erityisen nopeasti on noussut suurten kaupunkien nuorisotyöttömyys. Ensi vuonna työttömyyden arvioidaan edelleen kasvavan. Työttömien määrä saattaa nousta yli 400 000:een.

Hallitus on jättänyt myös kunnat oman onnensa nojaan. Kuntien verotulot ovat romahtaneet eivätkä rahat kerta kaikkiaan riitä. Hallitus ajaa kunnat kriisiin aivan liian matalilla valtionosuuksilla.

Myöskään työttömiä välittömästi auttaviin työvoimapoliittisiin toimiin ei valtion määrärahoja ole tälle vuodelle lisätty juuri ollenkaan. Ensi vuoden budjettiesityksessä määrärahat ovat aivan liian vähäiset tarpeeseen nähden. Useiden työvoima- ja elinkeinokeskusten määrärahat työttömien työvoimakoulutukseen ja palkkatukityöllistämiseen ovat jo nyt loppuneet. Työllisyysvaroin palkattujen määrä on kääntynyt laskuun, vaikka työttömyys kasvaa.

Vantaan kokoukseen osallistuivat Helsingin, Espoon, Kotkan, Lahden, Porin, Tampereen, Turun ja Vantaan sosialidemokraattiset kunnallisjärjestöt

Lisätietoja. Vantaan demareiden puheenjohtaja Tuija Ihalainen. p. 040 5084780