Poliisivoimat hallinnosta kansalaisten turvaksi

SDP:n varapuheenjohtaja Antti Lindtmanin mielestä poliisin hallinnon uudistukseen tähtäävän hankkeen (Pora 3) kritisointi on Kokoomuksen ja Keskustan tahoilta epäaitoa. Hurskastelun asemasta Lindtman ehdottaa säästöjen hakemista kenttätoiminnan sijaan poliisihallinnosta.

”Poliisihallitus on Kokoomuksen ja Keskustan luomus, ja poliisin kenttätoiminnan resurssien vähennykset kuuluvat viime hallituskauden pitkään syntilistaan. Tämä on tyypillistä kansalaisia hämäävää ”kuin itseäsi kritisoisit”- politiikkaa Kokoomuksen ja Keskustan taholta. Vallassa ollessaan tämä kaksikko leikkasi kentältä ja paisutti poliisieliittiä.”

”Silloinen sisäministeri leikkasi poliisilaitosten siirtomäärärahoista, ja tämän pesämunan syönti näkyy poliisin kenttätoiminnassa. Nykyiset ongelmat kumpuavat porvarihallituksen töppäilyistä.”

SDP:n johdonmukaisena linjana on ollut poliisin resurssien vapauttaminen hallinnosta kenttätyöhön. Toinen SDP:n tavoite on ollut hallinnon päällekkäisyyksien vähentäminen. Lindtman suhtautuukin suurella kriittisyydellä esitykseen liikkuvan poliisin lakkauttamisesta.”

”Pakon edessä on haettava säästöjä siten, että tavallisen kansalaisen ja tielläliikkujan turvallisuus ei vaarannu. Ehdotan poliisihallituksen yhdistämistä sisäministeriön poliisiosastoon, mistä vapautuvat resurssit käytetään liikennevalvonnan ja kenttätoiminnan kehittämiseen. Poliisivoimat täytyy organisoida hallinnosta kentälle kansalaisten edun mukaisesti.”

Lisätietoja:

Antti Lindtman