Poliisiuudistuksen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on arvioitava

Poliisiasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Mika Kari (sd) suhtautuu kriittisesti Liikkuvan poliisin lakkauttamisesitykseen.

– Työryhmän esitys on syytä käydä tarkasti läpi ja peilata sitä myös hallitusohjelmaan liikenneturvallisuuden ja harmaan talouden torjunnan osalta.

Sisäministeri Päivi Räsäsen (kd) asettama virkamiestyöryhmä on esittänyt Liikkuvan poliisin lakkauttamista. Liikkuvan poliisin erikoistehtävä on liikenteen valvonta ja sitä käytetään erityisesti raskaan liikenteen valvontaan ja siihen liittyvän harmaan talouden torjuntaan. Liikkuvaa poliisia käytetään tarvittaessa myös paikallispoliisin lisätukena.

– Tarvetta uudistuksille on poliisin organisaatiossa, mutta poliisin toimintakykyä ja kansallista turvallisuutta ei pidä uudistuksilla vaarantaa. Liikkuvan poliisin lakkauttamisessa on riskinsä liikenteenvalvonnan tehokkaan hoitamisen osalta. Kotimaisen ja ulkomaisen raskaan liikenteen valvonta on Liikkuvan poliisin erityisosaamista. Suomalaista liikenneturvallisuutta ei pidä asettaa vaakalaudalle.

– Suomalaiset luottavat poliisiin. Tämä arvokas kansalaisten luottamus on säilytettävä poliisin uudistusten aikana ja niiden jälkeen. Työryhmän esityksestä täytyy nyt keskustella ja asiaan tullaan palaamaan SDP:n eduskuntaryhmän työvaliokunnan ja ministeriryhmän kesäkokouksessa.