Poliisiasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja Seppo Eskelinen: Hallitus turvaa poliisien läsnäolon harvaan asutuilla alueilla

Poliisiasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja kansanedustaja Seppo Eskelinen (sd) pitää tärkeänä, että hallitusohjelman tavoitteita viedään yhdessä poliisihallinnon kanssa eteenpäin ihmisten arjen turvallisuuden parantamiseksi ja harva-alueiden poliisiresurssien lisäämiseksi sekä kattavan toimipisteverkoston turvaamiseksi maakunnissa.

Tänään tehty linjaus turvaa poliisin läsnäolon ja näkyvyyden erityisesti harvaan asutuilla alueilla. Ensi vuoden budjetissa poliisin henkilöstön vahvistamiseen kohdistetaan yli neljän miljoonan euron lisämääräraha. Hallitus lisäsi poliisien henkilötyövuosien määrää jo tänä vuonna 33:lla ja ensi vuonna 30 harva-alueilla. Ensi vuoden osalta lisähenkilöstöä sijoitetaan viiden poliisilaitoksen alueelle: 10 Lappiin, 5 Ouluun, 5 Itä-Suomeen, 4 Sisä-Suomeen ja 6 Pohjanmaalle.

Turvallisuuden varmistaminen ja lainvalvonta ovat eräitä yhteiskuntamme perustehtäviä, joiden tulee olla turvattuna koko maassa. Kansalaisten tulee jatkossakin voida luottaa poliisin toimintaan ja siihen että hädän hetkellä apua on saatavissa kohtuullisessa ajassa. Tällä on valtaisa merkitys kansalaisten arjen turvallisuuden kannalta, Eskelinen sanoo.