Pohjoismaiden opetusministerit keskustelivat tutkimusyhteistyöstä

Opetusministeri Jukka Gustafsson osallistui Pohjoismaiden koulutus- ja tutkimusministerineuvoston kokoukseen Oslossa 25. huhtikuuta. Kokouksessa keskusteltiin mm. siitä, miten varmistetaan riittävä osaaminen ja työvoima hyvinvointiyhteiskunnan kannalta keskeisillä ammattialoilla.

– Esimerkiksi Suomessa sosiaali- ja terveysalan koulutukset ovat suosittuja ja koulutusten keskeyttäminen on vähäistä.

– Keskeinen selitys on toimiva ennakointijärjestelmämme. Eri alojen ja alueiden tulevaisuuden määrälliset ja jopa laadulliset koulutus- ja työvoimatarpeet ovat kohtuullisen hyvin tiedossa. Voisi myös ajatella, että Pohjoismaat tekisivät yhteistyötä työvoimatarpeiden ennakointimenetelmien kehittämisessä.

Lisäksi ministerit keskustelivat ministerineuvoston tilaaman raportin pohjalta pohjoismaisesta yhteistyöstä koskien tutkimusinfrastruktuureja, kansallisen tutkimusrahoituksen asteittaista avaamisesta tutkijaliikkuvuuden helpottamiseksi sekä Pohjoismaiden EU-tutkimusyhteistyöstä.

– On erittäin tärkeää, että teemme yhteistyötä Pohjoismaiden kesken silloin, kun se on tarkoituksenmukaista. Hyviä esimerkkejä on olemassa toimivista yhteistyöjärjestelyistä esimerkiksi FAIR-kiihdytinlaboratoriossa ja ESRF:ssä eli Euroopan synktrotronisäteilylähteessä. Samoin yhteinen huippututkimushankkeemme on oiva esimerkki toimivasta yhteistyöstä.

Koulutus- ja tutkimusministerineuvoston ensi vuoden budjetin painotukset ovat Gustafssonin mukaan onnistuneita.
– Pidän tärkeänä, että ensi vuoden budjetissa pyritään turvaamaan mahdollisimman hyvin sekä Nordplus-ohjelmien että Nordforskin toiminnan edellytykset. Ne ovat monessa mielessä yhteistyömme kulmakiviä ja toimintamme lippulaivoja. Olen tyytyväinen siihen, että näiden toimintojen voimavaroja ei ole leikattu, Gustafsson sanoi.