Pohjoismaiden neuvoston SD-ryhmä: Yhä yhdessä – rinta rinnan!

Pohjoismaiden neuvoston Sosialidemokraattisen ryhmän kannanotto Pohjolan päivänä 23.3.2015

Yhä yhdessä – rinta rinnan!

”Tunne, että pohjoismainen kansa kuuluu yhteen, on syventynyt viime vuosien aikana. Yhteistyö on tiivistynyt ja mukaan on tullut yhä useampia alueita. Laajalti kansalaisten keskuudessa ollaan vakuuttuneita siitä, että pohjoismainen yhteistyö hyödyttää kaikkia.”

Yllä mainittu lainaus on norjalaisen Föreningen Norden –yhdistyksen vuodelta 1919 peräisin olevan kirjelmän ensimmäisiltä riveiltä.

Tämä miltei 100 vuotta vanha kirjoitus kuvastaa yhä tänä päivänä runollisesti sosialidemokraattien ideologian Pohjoismaiden neuvostossa. ”Yhteistyö pohjoismaiden kansojen välillä vahvistaa meitä kaikkia.”

Se että me kuljemme yhdessä – rinta rinnan – antaa paremmat eväät työskennellä sen puolesta, että Pohjolasta tulee entistä parempi ja vetovoimaisempi alue työskennellä, perustaa perhe ja ikääntyä nykyisille ja tuleville kansalaisille.

Työskentelemme vuoden ympäri – yli rajojen – Helsingin sopimuksen yhä keskeisten linjojen pohjalta – oikeudenmukaisuus, kulttuuri, liikenne, ympäristö, sosiaaliset ja taloudelliset suhteet. Helsingin sopimus on vuodelta 1962 ja se on yhteistyösopimus Tanskan, Suomen, Islannin ja Ruotsin välillä. Sopimuksen linjaukset ovat yhä päteviä ja toimivat suunnanäyttäjinä kun istumme neljä kertaa vuodessa saman päydän ääreen keskustelemaan uusista ja vanhoista ehdotuksista, strategioista sekä projekteista, jotka tukevat meidän sosialidemokraattisia arvoja kuten vapautta, tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta kaikille – katsomatta ikää, sukupuolta, kansallisuutta, poliittista tai sosiaalista taustaa!

Föreningen Norden perustettiin noin vuonna 1919, juuri ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Pohjoismaiden Neuvosto perustettiin vuonna 1952, muutama vuosi toisen maailmansodan päättymisen jälkeen. Vietnamin sodan aikaan, vuonna 1962 allekirjoitimme Helsingin sopimuksen. Samoihin aikoihin kylmän sodan pimeä varjo peitti suuren osan maailmasta, myös Skandinavian. Pohjoismainen yhteistyö perustuu sodan, trauman ja sodan jälkeisille vaikeuksille. Tämä vastareaktio osoittaa, että olemme vahvempia yhdessä. Rinnallamme on aina toveri, joka on valmis taistelemaan yhteisten arvojen puolesta – vapaus, tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus kaikille.

Katsoessamme taaksepäin voimme nähdä useita onnistuneita projekteja ja tuloksia pohjoismaisesta yhteistyöstä. Annamme päivittäin ehdotuksia kansallisille hallituksille, jotka monissa tapauksissa ottavat esityksemme käsittelyyn, päätöksentekoon ja joissakin tapauksissa lainsäädäntöön.

Meidän on jatkettava yhteistyötä: ”asiat, jotka voidaan ratkaista yhdessä ratkaistaan yhdessä, sikäli kun se voidaan tehdä huomioiden jokaisen maan eristyispiirteet”, kuten kampanja ”Oprop” vuodelta 1919 meitä kannustaa.

Pohjoismainen yhteistyö on ainutlaatuista monella tapaa. Me olemme kaikki erilaisia, mutta meillä on yhteinen kultturellinen yhteisymmärrys ja yhteyspisteitä. Ennen kaikkea meillä on yhteiset perusarvot; ihmisoikeudet, hyvinvointi ja kasvu. Kaikilla pohjoismaiden kansalaisilla on pääsy työhön ja koulutukseen olit sitten suuresta metropolista, pieneltä saarelta tai syrjäisimmästä kolkasta Grönlannissa. Perheen perustaminen ja ikääntyminen tulee olla turvallista Pohjolassa. Näin on jo nykyään, mutta aina löytyy parantamisen varaa – tämän eteen me työskentelemme jatkuvasti. Pyrimme myös purkamaan rajaesteitä.

Me toivotamme tervetulleiksi kaikki, jotka tulevat rauhanomaisesti sekä uuden elämän aloittamisen toiveiden kera. Kun terrorismi ja radikalismi uhkaa pidämme yhtä. Voimme katsoa molempiin suuntiin ja näemme miehen tai naisen, jotka toivovat samaa kuin me – vapaus, tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus kaikille!

Sosialidemokraatit Pohjoismaiden neuvostossa

Marit Nybakk, Norja