Pohjoismaiden neuvoston sd-ryhmä: Pohjoismaista mallia on vahvistettava

Kun katsomme muita maita, Euroopan sisällä ja ulkopuolella, voimme todeta, että Pohjoismaissa asiat ovat hyvin. Meillä on monia asioita, joista voimme olla ylpeitä. Pohjoismainen malli on osoittautunut yhdeksi maailman parhaaksi yhteiskuntamalliksi.

Pohjoismainen malli ei ole syntynyt itsestään, se on syntynyt ammattiyhdistysliikkeen, sosialidemokraattisten puolueiden ja kolmikannan työn sekä yleissitovien työehtosopimusten kautta. Pohjoismainen työmarkkinapolitiikka mahdollistaa neuvottelemisen ja turvaa yleissitovan minimipalkan sekä kohtuulliset työehdot. Joustavuuden ansiosta työnantajat uskaltavat palkata enemmän työntekijöitä. Tämän vuoksi mallia voi kutsua “Pohjoismaiseksi supermalliksi”.

Pohjoismaisella mallilla on edessään suuria haasteita, sillä EU:n sisäiset työmarkkinat ovat osoittaneet voivansa johtaa palkka-aleen ja huonoihin työehtoihin. Lähivuosina on tärkeää lyödä lukkoon yhteiset pelisäännöt pohjoismaisella työalueella sekä vahvistaa Pohjoismaista mallia. Näin sosiaalisen dumppauksen, eli palkka-alen ja huonojen työehtojen negatiiviset vaikutukset voidaan estää. Samaan aikaan Pohjoismaat eivät ole saavuttaneet täyttä potentiaaliaan työmarkkinapolitiikassa. On olemassa useita esimerkkejä siitä, kuinka Pohjoismaiden kansalaiset ovat kohdanneet esteitä ja ongelmia epäselvien säännösten johdosta, heidän siirtyessä maasta toiseen työskentelemään. Tämän vuoksi on tärkeää, että Pohjoismaiden välistä yhteistyötä vahvistetaan ja alueella edistetään kansalaisten mahdollisuuksia työperäiseen liikkumiseen maiden välillä. On löydettävä toimivia ratkaisuja, jotka edistävät yhtenäistä pohjoismaista työmarkkina-aluetta. Silloin niin sanottu rakenteellinen ”mismatch” ilmiö vähenee ja kykenemme lisäämään yhteisen ja dynaamisen työmarkkinan kasvua.

Maidemme tulevaisuuden suunnan päättäminen on poliittinen valinta. Tulevien vuosien aikana Pohjoismaiden on päätettävä haluavatko maat jatkaa pohjoismaisen mallin kehittämistä ja jatkaa sillä positiivisella tiellä, jolla olemme kulkeneet viimeiset sata vuotta. Vai haluammeko luopua pohjoismaisesta mallista. Haluammeko tasa-arvoisen, vihreään kasvuun panostavan yhteiskunnan, jossa on töitä kaikille – vai haluammeko kasvattaa tuloeroja, palkka-alen ja halpatyövoimaa hyödyntävän yhteiskunnan? Sosialidemokraatit Pohjoismaissa tulevat työskentelemään yhdessä ammattiyhdistysliikkeen kanssa pohjoismaisen mallin kehittämisen puolesta. Tämän olemme tuoneet ilmi Sörmarka ulostulossamme ja työmme kautta, jota teemme Pohjoismaiden neuvostossa.

Ylläolevasta aiheesta ja monesta muusta tullaan keskustelemaan Pohjoismaiden neuvoston sosialidemokraattisen ryhmän seminaarissa Kööpenhaminassa. Seminaari järjestetään yhteistyössä tankesmedjan Cevea, (S&D)-gruppen i Europaparlamentet och Norra Fackets Samorganisation (NFS). Seminaari pidetään 4.5. Kööpenhaminassa Folktinget, Landstingssalen. Lue lisää: https://www.facebook.com/s.nordisk/posts/756706507762061

Sosialidemokratit Pohjoismaiden neuvostossa

Marit Nybakk, ordförande, Norja