Pohjois-Karjalaan korkeakoulupaikkoja 97,7 %:lle ikäluokasta

Ammattikorkekoulun aloituspaikkojen vähennysten jälkeen Pohjois-Karjalassa korkeakoulupaikkoja tulee olemaan 97,7 prosentille ikäluokasta, joka on toiseksi eniten koko maassa suhteutettuna ikäluokkiin.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt vähentää ammattikorkeakoulujen koulutustarjontaa hieman yli 2 000 aloituspaikalla vuodesta 2013 alkaen.

Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun osalta päätös merkitsee 100 aloituspaikan vähentymistä. Päätöksissä on pyritty ottamaan huomioon ammattikorkeakoulujen omat näkemykset. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun osalta tämä ei täysin toteutunut.

Kaikesta huolimatta vähennysten jälkeen Pohjois-Karjalassa korkeakoulupaikkoja tulee olemaan 97,7 prosentille ikäluokasta, joka on toiseksi eniten koko maassa suhteutettuna ikäluokkiin. Me voimme on erittäin tyytyväisiä tähän tulokseen, toteavat SDP:n kansanedustajat Riitta Myller ja Merja Mäkisalo-Ropponen. Koko maassa korkeakoulupaikkoja tulee olemaan tarjolla 67,4 prosentille ikäluokasta.

Selvitykset ja päätökset aikuiskoulutuspaikoista tehdään myöhemmin, kertoo Mäkisalo-Ropponen. Vuonna 2013 astuu voimaan nuorten yhteiskuntatakuu, jonka tavoitteena on varmistaa koulutus-, harjoittelu-, työpaja-, kuntoutus- tai työpaikka alle 25-vuotiaille ja alle 30-vuotiaille vastavalmistuneille. Yhteiskuntatakuun samoin kuin rakennemuutosten myötä tarvitsemme maakuntaamme lisää aikuiskoulutuspaikkoja, hän jatkaa.

Riitta Myller ja Merja Mäkisalo-Ropponen ovat lisäksi tyytyväisiä, että Itä-Suomen yliopistolle myönnettiin oikeustieteellisen alan tutkinnonanto-oikeus ja näin useita vuosia kestänyt työ toi hyvin ansaitun tuloksen.