Pilvi Torsti vaati tietopohjaa, pitkäjänteisyyttä ja työrauhaa kouluksen kehittämiseen

SDP:n Pilvi Torsti korosti budjetin palautekeskustelussa, että sivistys-radikaalin Suomen koulutuksen tulee perustua pitkäjänteiseen tutkimukseen.

– Olemme kuulleet lukuisia paljon kriittisiä puheenvuoroja nykyisen hallituksen koulutuspoliittisista arvovalinnoista ja tietopohjasta. Onko näitä puheenvuoroja otettu huomioon päätöksenteossa? Perustuivatko koulutusuudistukset tietoon? Torsti kysyi ja viittasi muun muassa talouspolitiikan arviointineuvostoon, Tuukka Tomperin ja Marko Tervamäen vertaisarvioituun tiedeartikkeliin ja viime viikkoina Helsingin Sanomissa julkaistuihin tutkijapuheenvuoroihin.

Torstin mukaan ensi vuoden budjetissa on yksittäisiä valopilkkuja, mutta isot investoivat uudistukset, kuten subjektiivinen ja tasa-arvoinen varhaiskasvatus kaikille lapsille ja maksuton toinen aste ja oppivelvollisuuden laajennus puuttuvat. Yliopistojen indeksijäädytykset pysyvät voimassa.

– Hälyttäviä signaaleja on tällä hetkellä monia, esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa, perusopetuksessa ja poikien pärjäämisessä. Siksi tarvitsemme tutkimuksen ja koulutuksen kunnianpalautuksen Suomessa. Lisäksi opettajat kaipaavat työrauhaa tempoilevien uudistuksien sijaan.

Torsti korosti, että koulutuspolitiikan on oltava pitkäjänteistä. Tieteen ja tutkimuksen rahoituksen tulee olla vakaata ja ennakoitavaa ja sitä on lisättävä, Torsti painottaa.

– SDP:n vastaus tähän on Osaamispolku 2030, joka lähtee siitä, että Suomen menestys ja globaali asema rakentuvat koulutuksen, sivistyksen ja tutkimuksen varaan. Osaamispolun avulla SDP haluaa olla nostamassa kaikkien suomalaisten osaamistasoa.

– Työn murros asettaa uusia paineita koulutuksen muuttumiselle. Jokaisella tulee olla mahdollisuus päivittää omaa osaamistaan ja pärjätä siten muuttuvassa maailmassa.