Pilvi Torsti: Politiikan täytyy pelastaa maailma

Ilmasto- ja luontokriisi edellyttää Suomelta oikeudenmukaista jälleenrakennushalua ja eurooppalaista johtajuutta, sanoo kansanedustaja Pilvi Torsti (sd.).

Tutkijat ja ja järjestöt Suomessa ja globaalisti ovat tehneet tarkkaa työtä ja antaneet hyvin selkeät viestit. Nykyinen elämäntapamme johtaa maapallon sietämättömään lajikatoon ja luonnon monimuotoisuuden romahdukseen.

Nämä signaalit ovat olleet tiedossa pitkään. Viime kuukausien entistä huolestuttavammat uutiset ovat vihdoin saaneet huomion kiinnittymään riittävän voimakkaasti.

Nyt Suomella on ainutlaatuinen mahdollisuus osoittaa johtajuutta. Aloitamme EU-puheenjohtajuuden maana, jossa kahdeksan puoluetta on kyennyt sopimaan tavoitteet. Jos ne kykenevät sopimaan myös keinoista, olemme vahva johtaja. Kansallisesti voimme onnistua etsimällä ratkaisuja, jotka ovat oikeudenmukaisia ja rakentavat sotien jälkeisiltä vuosikymmeniltä tutun jälleenrakennushengen tapaisen ilmapiirin, jossa kaikki ovat osa ratkaisua.

Julkaisin tasan kymmenen vuotta sitten Helsingin Sanomissa Sunnuntaidebatti-mielipiteen, jonka otsikko oli “Puoluepolitiikan täytyy pelastaa maailma”. Käsittelin muun muassa ympäristökysymyksiä ja ilmastonmuutosta. Kirjoitus on hätkähdyttävän ajankohtainen, mutta nyt aika on käymässä niukaksi. Siksi seuraavalta hallitukselta vaaditaan pitkäjänteinen ja sitova tiekartta, joka ottaa tutkijoiden näkemykset lähtökohdaksi.

Torsti osallistui ympäristötiedonfoorumin järjestämään Päättäjien luontotenttiin.