Pilvi Torsti ihmettelee Sipilän koulutusleikkauksien puolustamista

– On ihmeteltävä pääministeri Sipilän viikon vaalikirja-ulostuloa, jossa hän esittää näkemyksiään tutkimuspolitiikasta. Sipilä puolustaa koulutusleikkauksia ja käsittelee tiedettä ja tutkimusta tavalla, josta tuntuu puuttuvan ymmärrys tieteen monisyisestä roolista, kun ratkomme maailman isoimpia kysymyksiä ilmastonmuutoksesta tappaviin sairauksiin. Tiede on myös työpaikka. Innovaatiot eivät synny tilaamalla, kirjoittaa Pilvi Torsti (sd.).

SDP:n kansanedustaja Pilvi Torsti ihmettelee blogissaan ’Herätys Sipilä, koulutusleikkaukset olivat valtava virhe!’ pääministeri Juha Sipilän juuri julkaistussa kirjassa esittämiä puolusteluita koulutusleikkauksille. Torstin mukaan vahingollista on myös politiikassa käytetty halveksiva sävy tiedettä, tutkimusta ja sen tekijöitä kohtaan.

– Suomessa on tällä hetkellä tulevaisuusinvestoinnit pitkälti tekemättä. Yliopistojen rahoitusta käsittelevä talouspolitiikan arviointineuvoston taustaraportti osoittaa, että esimerkiksi yliopistojen reaalisen perusrahoituksen osalta nyt ei olla edes vuoden 2002 tasolla. Korkeakoulutukseen ja tki-menoihin käytettyjen resurssien supistuminen on kansainvälisesti harvinainen ilmiö, kirjoittaa Torsti.

– Siksi on ihmeteltävä pääministeri Sipilän viikon vaalikirja-ulostuloa, jossa hän esittää näkemyksiään tutkimuspolitiikasta. Sipilä puolustaa koulutusleikkauksia ja käsittelee tiedettä ja tutkimusta tavalla, josta tuntuu puuttuvan ymmärrys tieteen monisyisestä roolista, kun ratkomme maailman isoimpia kysymyksiä ilmastonmuutoksesta tappaviin sairauksiin. Tiede on myös työpaikka. Innovaatiot eivät synny tilaamalla, kirjoittaa Torsti.

– Me tarvitsemme Suomessa koulutuksen ja tutkimuksen kunnianpalautuksen, paluun sivistys-radikaalin Suomen tielle. Juuri se on linjauksemme SDP:n Osaamispolku työssä: jos haluamme olla tasa-arvoinen, tutkimukseen, tieteeseen ja innovaatioihin globaalin asemansa perustava yhteiskunta 2030-luvulla, investointeja tarvitaan nyt ja olisi tarvittu myös viime vuosina, kirjoittaa Torsti.

Koko blogikirjoitus löytyy osoitteesta http://www.pilvitorsti.fi/pelastusohjelma/2019/03/02/heratys-sipila-koulutusleikkaukset-olivat-valtava-virhe/