Pilvi Torsti hallituspuolueille: Harkitkaa vielä, minkä viestin nuorille lähetätte!

26.2.2019

- Jos olisin lukiolainen tai amiksessa, olisin tänään ollut barrikadeilla. Olisin ollut barrikadella tasa-arvon ja demokratian puolesta muuttamassa maailmaa ja ärsyyntyneenä vallanpitäjiin, toteaa sivistysvaliokunnan jäsen Pilvi Torsti (sd).

Vielä pari viikkoa sitten vaikutti selvälle, että sivistysvaliokunta tukee yksimielisesti maksuton toinen aste -kansalaisaloitteen sisältöä. Näin ei kuitenkaan valiokuntakäsittelyssä lopulta käynyt, vaan hallituspuolueet eivät tulleet mukaan päätökseen, joka olisi toteuttanut aloitteen sisällön.

– Minulle oli yllätys, että hallituspuolueiden keskinäinen erimielisyys ilmeisesti johti siihen, että hallituspuolueet eivät valiokunnassa tätä tärkeää aloitetta pystyneet tukemaan.

– Vaikka teknisen muotoseikan vuoksi aloite oli sellaiseen mahdoton hyväksyä, esitimme, että ”eduskunta edellyttää yhtyen kansalaisaloitteen asiasisältöön, että valtioneuvosto laatii perusteellisen selvityksen ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin ja lakiuudistuksiin lukio- ja ammatillisten opintojen maksullisuuden poistamiseksi”. Esitys tehtiin yhdessä Vasemmistoliiton, RKP:n ja Vihreiden kanssa.

– Toivon, että hallituspuolueiden edustajat pohtivat vielä, miksi he eivät tähän muotoiluun yhtyisi ja lähettäisi nuorille viestiä: teitä on kuultu, tämä asia on aloitteen esittämän käsittelyn arvoinen. Arvioimme alun perin väärin.

Jaa sosiaalisessa mediassa