Piirin henkilöjäsenyys

Tutustu 09:16

SDP:n jäseniä yhteiskuvassa - kuvituskuva

Tampereen puoluekokous hyväksyi elokuussa 2020 uudet puolueen säännöt, joissa mahdollistetaan piirin henkilöjäsenyys.

Piirin henkilöjäsenyys eroaa SDP:n perinteisestä puolueosaston jäsenyydestä siinä, että piirin henkilöjäsenellä ei ole jäsenoikeuksia SDP:n järjestötoiminnan paikallis- tai kuntatasolla. Piirin henkilöjäsenyys sopiikin sellaisille henkilöille, jotka eivät halua osallistua kokoustoimintaan paikallisesti, vaan haluavat olla jäseniä vain kannatuksen vuoksi.

Mikäli piirin henkilöjäsen haluaa myöhemmin aktivoitua paikallistasolla ja kuntatasolla, hänet ohjataan puolueosaston jäseneksi, jossa hänen on mahdollista vaikuttaa esimerkiksi omassa kunnassa tapahtuvaan puoluetoimintaan.

Kuntavaaliehdokkuudesta kiinnostuneiden uusien jäsenten kannattaa edelleen etsiä itselleen heti sopiva paikallinen puolueosasto, sillä vaalityötä on mahdoton tehdä ilman yhteyttä paikallisiin toimijoihin. Sopivan paikallisosaston valinnassa auttavat piirien toiminnanjohtajat ja kunnallisjärjestöjen puheenjohtajat. Olemassa olevien SDP:n puolueosastojen jäsenyyksiä muutetaan piirin henkilöjäsenyydeksi vain painavista syystä, joiden kriteeristön kunkin piirijärjestön piirihallitus linjaa.

Ennen kuin uusien sääntöjen mukaisia piirin henkilöjäseniä voidaan hyväksyä, on SDP:n piirijärjestöjen hyväksyttävä piirikokouksissa uudet mallisäännöt käytettäviksi. Piirijärjestöjen syyskokoukset pidetään marraskuussa 2020.

Keskeistä piirin henkilöjäsenyydessä:

• Piirin henkilöjäsen liittyy sen vaalipiirin piirijärjestön jäseneksi, jossa asuu.
  • Jäsenhakemuksen käsittelee piirihallitus ja piirihallituksella oikeus myös erottaa piirin henkilöjäsen.
  • Piirin henkilöjäsen kutsutaan piirikokoukseen, jossa hänellä on läsnäolo- ja puheoikeus sekä aloiteoikeus.
  • Piirin henkilöjäsen voi asettua ehdokkaaksi vaaleissa 10 hengen valitsijayhdistyksen esityksestä (Valitsijayhdistyksen jäsenten on oltava SDP:n jäseniä siinä vaalipiirissä, jossa jäsenvaalilla ehdokkaita asetetaan.) Ehdokkuuksista päättää eduskuntavaaleissa ja mahdollisissa maakutavaaleissa piirijärjestö, kuntavaaleissa kunnallisjärjestö ja eurovaaleissa puoluevaltuusto.