Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Piirainen torjuu EU-komission esitykset kilpailun avaamisesta

Ajankohtaista 12:13

Sdp:n kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Raimo Piirainen suhtautuu varauksellisesti EU-komission aikomuksiin avata perinteisesti julkisten viranomaisten hallinnassa olleet palvelut kilpailutukselle.

– Tavaraliikenne rautateillä on ollut avattuna kilpailulle puolenkymmentä vuotta. Viime vuonna tuli ensimmäinen yksityinen yrittäjä tavaraliikenteeseen ja sekin toimii ratapihaliikenteessä. EU-komissio on nyt vahvasti ajamassa henkilöliikenteen kilpailutusta raideliikenteeseen. VR:llä ja liikenneministeriöllä on voimassa oleva ostopalvelusopimus kaukoliikenteessä vuoteen 2019 saakka. Helsingin lähiliikenne sopimus vastoin päättyy jo vuonna 2017. Henkilöliikenne tultaneen Suomessa vapauttamaan kilpailulle vuosikymmenen loppupuolella.

Piirainen ei koe, että kilpailutuksesta olisi hyötyä Suomelle saati matkustajille.

– Kilpailutuksella ei saavuteta mitään lisäarvoa, koska suurin osa rataverkosta on yksiraiteista. Välityskykyä voidaan parantaa ainoastaan rakentamalla päärataverkko kaksiraiteiseksi ja se on todella kallista. Esimerkiksi Tampere-Oulu välin rakentaminen maksaisi peräti 1,8 miljardia. Jos kaikkein tuottavimmat osat kilpailutetaan ja VR ne häviäisi, silloin VR:lle jäisi vain tuottamattomat linjat. Se tarkoittaisi veronmaksajien varoista entistä suurempaa panostusta, jotta harvaan asuttujen alueiden liikenne pystyttäisiin hoitamaan.

– Kyllä tällaiset asiat tulisi pitää kunkin maan omassa harkinnassa, miten se palvelun tuottaa, ja mitkä ovat ne keinot, joilla palvelun tasoa voidaan parantaa, linjaa Piirainen.

Piirainen on huolissaan EU-komission kaavailuista vapauttaa myös muiden yleensä julkisen tahon hallinnassa olevien palvelujen kilpailu asteittain. Hänen mukaansa esimerkiksi postipalveluiden kilpailulle avaaminen heikentää Itellan tulosta, ja yleispalveluvelvoite velvoittaa Itellan hoitamaan myös harvaan asuttujen alueiden postinjaon.

– Komissio perustelee aikomuksiaan sillä, että hinnat voivat laskea ja palvelu parantua. Näin ei ole kuitenkaan kaikilla kilpailulle avatuilla palvelusektoreilla käynyt. Siksi nimenomaan julkisen tahon tulisi huolehtii siitä, että peruspalveluksi luokiteltavien palvelujen verkko on kattava, toimiva ja kohtuuhintainen myös siellä, missä palvelujen tuottaminen ei ehkä ole taloudellisesti kannattavaa.