Piirainen: Tärkeimmille maakuntakentille lennot jatkuvat – kiitos ministeri Harakalle!

– Tämä on hyvä ja odotettu päätös, jolla selvitään yli sumean korona-ajan, toteaa SDP:n kansanedustaja Raimo Piirainen kun Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tänään alueiden lentoliikennettä selvittäneen työryhmän lopputuloksesta, jossa valtio ostaisi lentoliikennettä Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoasemille vuoden 2021 loppuun saakka.

– On tärkeää, että lentoliikenne tämän tuen avulla edistää alueiden työllisyyttä ja vientiteollisuuden elpymistä sekä turvaa lentoliikenteen riittävän alueellisen saavutettavuuden tilanteessa, jossa lentoliikenne Suomesta maailmalle muutenkin alkaa elpyä, sanoo kajaanilainen Piirainen.

– Lisäksi tämän tilapäisratkaisun jälkeen on aikaa etsiä pidemmän aikavälin ratkaisu sekä uusia markkinaehtoisia malleja liikenteen kehittämiseen koronapandemian aiheuttaman kriisitilanteen yli, katsoo Piirainen tulevaisuuteen.

– Lentoliikennettä on tarkasteltava ja kehitettävä pitkäjänteisesti valtakunnallisessa 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti, alleviivaa Piirainen, missä työssä hän on mukana jäsenenä.

Työryhmän esitystä tukee Finnairin 17.9.2020 antama ilmoitus, että minimiyhteydet viiteen kaupunkiin palautetaan marraskuun alusta alkaen talvisesongin ajaksi. Käytännössä tämä ratkaisu tarkoittaa, että keväällä alkanut lentokatko päättyy alueiden toiveiden mukaan. Tavoitteena on liikenteen saumaton jatkuminen.