Piirainen (sd) parlamentaarisen maatalouden arviointiryhmän puheenjohtajaksi

Kansanedustaja Raimo Piirainen on valittu parlamentaarisen maatalouden tulos- ja kehitysnäkymien arviointiryhmän puheenjohtajaksi. Ryhmä etsii ratkaisuja maatalouden toimintaedellytysten ja suomalaisen ruoantuotannon turvaamiseksi muuttuvassa toimintaympäristössä.

Työryhmä työskentelee huhtikuuhun 2023 asti ja sen tehtävänä on pohtia maatalouden ja maaseudun erityiskysymyksiä suomalaisessa ruokajärjestelmässä, sekä koota yhteen maatalouteen vaikuttavia lainsäädäntökokonaisuuksia ja selvityksiä, huomioiden maatalouden ja maaseudun toimintaympäristö.

– Pidän työryhmän työtä tärkeänä maatalouden kannattavuuden ja ruokaturvallisuuden kannalta. Venäjän hyökkäyssodan seuraukset ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat myös tulevaisuudessa Suomen maatalouden toimintaan taloudellisessa mielessä, Piirainen kommentoi.

Työryhmä laatii toimikautensa aikana tiekartan maatalouden kestävän tuotannon ja kannattavuuden lähiajan tavoitteista ja keinoista. Tiekartasta priorisoidaan hallitusohjelmaan mahdollisesti nostettavia toimenpiteitä, joilla voidaan taata suomalaisen ruuantuotannon huoltovarmuus sekä tuotannon kannattavuus.

– Myös kaupan ja tuottajien sekä välimarkkinoiden toimivuutta ja yhteistyötä tulee parantaa. Suomalainen maatalous on voimavara, ja meidän tulee tehdä kaikkemme löytääksemme ratkaisut maatalouden kriisin ratkaisemiseksi ja kestävän tuotannon turvaamiseksi, Piirainen päättää.