Piirainen: Maatalouspaketti auttamaan heti viljelijöitä

SDP:n kainuulainen kansanedustaja Raimo Piirainen on tyytyväinen Sanna Marinin (sd) hallituksen ripeään toimintaan maatalouden nopeiden toimien kriisipaketin valmistumisesta lievittämään maatalouden kustannuskriisiä ja turvaamaan huoltovarmuutta. Kokonaisuudessaan nyt maatalouspakettiin korvamerkitään noin 300 miljoonaa euroa.

– Muutokset ovat olleet nopeita ja hätä on suuri. Siksi yli 200 miljoonaa euroa nopeisiin toimiin tärkeä. Luovuutta on löytynyt nopeaan vaikuttavuuteen, kun energiaveroa palautetaan takautuvasti ja kertaluonteisesti viime vuodelta 45 miljoonalla eurolla sekä luonnonhaittakorvausta 120 miljoonalla eurolla. Lisäksi korotuksia kansallisen tukeen sika- ja siipikarjatalouteen, kasvihuonetuotannolle, puutarhatuotteiden varastointiin, porotalouteen ja kalatalouteen 27 miljoonaa euroa. Sekä vielä EU:n kriisitukeen ja sen täydentämiseen kansallisella rahoituksella 20,6 miljoonaa euroa, listaa valtiovarainvaliokunnan maatalousjaoston Piirainen hallituksen tänään sopimia pikatoimia vuodelle 2022.

– Vihreän siirtymän puolella korotusta tulee reilu 100 miljoona euroa, mikä kohdentuu erityisesti ravinnekierrätykseen ympäristöministeriön momentilta 48,5 miljoonaa ja kosteikkoviljelyyn 30 miljoonaa sekä energiainvestointeihin maatiloille 28 miljoonaa euroa, selvittää maa- ja metsätalousvaliokunnan Piirainen.

– Lisäksi on syytä kiittää ministeri Jari Leppää (kesk) ripeästä ja asiantuntevasta valmistelusta, jolla voidaan toimeenpanna nopeavaikutteisia tukimuotoja tilojen maksuvalmiuden tukemiseksi sekä toimia, joilla turvataan kotimainen ruoantuotanto ja vauhditetaan energiaomavaraisuuden kasvattamista, sanoo Piirainen.