Piirainen: Maakuntakenttien kairaaminen saa jo riittää

21.3.2021

SDP:n kainuulainen kansanedustaja Raimo Piirainen (sd) on närkästynyt Traficomin virkamieskannasta, joilla pyritään luomaan pohjaa maakuntakenttien lentomotin jatkamiselle.

– Lopulta on kysymys koko Suomen elinvoimaisuudesta. Tämä pandemia on luonut kovan kiilan maakuntien ja kehä kolmosen välille. Elinkeinoelämä, investoinnit sekä tiede ja tutkimus tarvitsevat sujuvia liikenneyhteyksiä. Eikä matkailuakaan pidä ajaa alas tässä rytäkässä. Siellä monta työllistävää palveluketjua, joissa eletään kriittisiä aikoja, sanoo sekä valtiovarainvaliokunnan ja sen liikennejaoston jäsen Piirainen.

– Pandemia tilanne on osassa maata veitsenterällä, mutta kyllä nyt pitää löytyä asennetta ja näkökulmaa jo siihen, että millä tästä päästään ylös. Ilman elinvoimaisia maakuntia tulee Etelä-Suomessakin kylmä, lataa Piirainen.

– Ja mitä tulee Finnairin haluttomuuteen ja osaamattomuutta hoitaa maakuntien intressejä ja yhteyksiä menestyksekkäästi on unohdettu se tosiseikka, että se teki karhunpalveluksen, kun poisti saumattomat yhteydet maakuntien lennoilta Euroopan jatkolennoille. Se, että laukut eivät siirry suoraan jatkolennolle oli iso virhe, vaikka muuten on pyrkimys luoda saumattomia matkaketjuja, peräänkuuluttaa Piirainen.

– Meillä on jo pelkästään huoltovarmuuden takia tärkeää olla kansallinen lentoyhtiö, mutta sen fokus oikeutuksensa takia on syytä kohdistettu koko kansaan ja myös heidän tarpeisiinsa. Se, että yhtiöllä ei ole sopivaa kalustoa kotimaan lentojen kannattavaan hoitamiseen, ei ole asiakkaiden vika – vaan yhtiön pulma, päättää Piirainen.

Jaa sosiaalisessa mediassa