Piirainen kysyy hallitukselta yliopistojen perusrahoituksesta

SDP:n kansanedustaja Raimo Piirainen jätti hallitukselle kirjallisen kysymyksen yliopistojen perusrahoituksesta, jonka hallitus on luvannut taata yliopistoille.

– Yliopistouudistuksen valmistelussa opetusministeri ilmoitti, että yliopistojen perusrahoitus on ”kiveen hakattu”, Piirainen muistuttaa.

Hänen mukaansa nyt on käynytkin toisin, sillä yliopistot ovat perusrahoituksen alijäämän vuoksi joutumassa mittaviin supistustoimiin, jotka uhkaavat muun muassa Kajaanin opettajankoulutuksen olemassa oloa.

– Hallituksen on tuotava lisäbudjetissa lisää rahaa yliopistoille ja seistävä ”kiveen hakattujen” lupausten takana, Piirainen vaatii.