Piirainen: Kaikki voittivat laajakaistojen taajuushuutokaupassa

Vuoden alussa avattu taajuushuutokauppa saatiin päätökseen kaikkia osapuolia hyödyttävällä tavalla, iloitsee SDP:n kansanedustaja Raimo Piirainen.  Huutokaupattavia 800 Mhz:n taajuuskaistoja oli aluksi tarjolla vain kahdelle. Taajuuksista kilpailivat TeliaSonera, Elisa ja DNA.  Nyt luvat mobiiliverkon rakentamiseen myönnettiin kaikille kolmelle hakijalle.  Myös valtio hyötyy ratkaisusta.

– Olisi ollut todennäköistä, että operaattori, joka olisi jäänyt kolmanneksi eli ilman rakentamislupaa, olisi valittanut huutokaupan toteutuksesta ja näin rakentaminen olisi viivästynyt useilla vuosilla. Kilpailutilanne olisi ollut kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti, Piirainen täsmentää.

Piirainen kannusti laajakaistatyöseminaarissa viranomaisia muuttamaan taajuushuutokauppajärjestelmää niin, että se mahdollistaisi taajuuksien saamisen kaikille kolmelle halukkaalle operaattorille.

– Viranomaiset ottivat kommentista vaarin ja nyt taajuushuutokauppa on päättynyt ja kaikki edellä mainitsemani operaattorit ovat saaneet taajuushuutokaupassa luvat ja rakentaminen voi alkaa.

800 Mhz mobiiliverkolla on tarkoitus täydentää laajakaistan saatavuutta ja nopeutta varsinkin harvaan asutulla seudulla, missä kuituverkkoa ei ole mahdollista vetää joka paikkaan kustannussyistä. Valtion oli tarkoitus saada huutokaupasta 100 miljoonaa euroa tulona, uudella ratkaisulla valtion tulot nousivat yli 100 miljoonaan euroon.