Piirainen: Itellan huolehdittava henkilökunnan jaksamisesta

Kansanedustaja Raimo Piirainen (sd) pitää valtionyhtiö Itellasta kantautuvia viestejä huolestuttavina. Itellan pääluottamusmiehen mukaan työntekijät tekevät töitä jaksamisen äärirajoilla.

”Maaliskuussa Itella ilmoitti irtisanovansa lähestulkoon 500 työntekijää. Jos työntekijöiden hyvinvoinnista ei pidetä asianmukaisesti huolta, se näkyy heti. Silloin ongelmana ei ole pelkästään sairauspoissaolot, vaan myös töissä olevien ylikuormittaminen. Jokainen ymmärtää, ettei tällainen pidemmän päällä ole kestävää”, Piirainen sanoo.

Piiraisen mukaan Itellan kohdalla nähdään karulla tavalla, mihin massairtisanomiset johtavat. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Itellan työnjohto on jopa ohjeistanut heittämään postit pois, mikäli niitä ei ehditä jakaa.

”Mikäli tiedot pitävät paikkansa, Itellan johdon on toimittava ripeästi. Suomalaiset odottavat, että posti tulee perille kuten aina ennenkin. Henkilökunnan määrän on vastattava työn määrää. Itellalla on ammattitaitoinen henkilökunta, jolle on nostettava hattua. Mutta ei ketään ihmistä saa kuormittaa kohtuuttomasti”, Piirainen sanoo.

Piiraisen mukaan työhyvinvointiin pitää kiinnittää merkittävästi enemmän huomiota.

”Työhyvinvoinnin parantaminen on paras ja kestävin tapa pidentää työuria. Ei vuotavaa kattoakaan korjata niin, että porataan lattiaan reikä. Nyt valtionyhtiön pitäisi näyttää positiivista esimerkkiä.”