Piirainen: Historiallinen 2000-luvun jättiuudistus vihdoin maalissa!

-Lähes koko 2000-luvun ajan vireillä ja valmistelussa ollut sote-uudistus on vihdoin maalissa. Tavoitteena on ollut siirtää sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuu kunnilta ja kuntayhtymiltä vahvemmille hartioille. Nyt Suomeen perustetaan 21 itsehallinnollista hyvinvointialuetta, iloitsee SDP:n kansanedustaja Raimo Piirainen.

Perustettavat hyvinvointialueet ovat luonteeltaan itsehallinnollisia ja niissä valtaa käyttävät suorilla vaaleilla valittavat aluevaltuustot. Aluksi alueiden itsehallinto on rajoitettua, koska itsehallintoalueiden rahoitus tulee valtiolta.

– Pääministeri Sanna Marinin hallitus on kuitenkin sitoutunut säätämään itsehallintoalueille mahdollisimman ripeästi verotusoikeuden, minkä jälkeen alueilla on kyky ja velvollisuus kattaa itse alijäämänsä ja tätä kautta ottaa vastuu taloudestaan, selvittää Piirainen.

– Hyvinvointialueet tuottavat järjestämisvastuulleen kuuluvat palvelut pääosin julkisina palveluina, ja yksityinen ja kolmas sektori toimisivat täydentävinä palvelujen tuottajina. Vahvistamalla yhdenvertaista, julkista terveydenhuoltoa vältetään kokonaisulkoistuksien synnyttämät riskit. Häiriö- poikkeus ja kriisi-tilanteissa palvelut on pystyttävä turvaamaan oman tuotannon, varautumissuunnitelmien sekä muiden hyvinvointialueiden ja palveluntuottajien kanssa tehtävän yhteistyön avulla, korostaa Piirainen.

Piiraisen mielestä täydellistä ja ongelmatonta järjestelmää ei ole olemassakaan, mutta kuten tähänkin asti. Suomessa on osattu tehdä hyviä päätöksiä.

– Tärkeintä on, että sote-uuditus saadaan liikkeelle. Tärkeintä ovat tasa-arvoiset palvelut kaikille suomalaisille, Suomen kaikissa kolkissa. Näin myös Kainuun hyvinvointialue Kainuussa. Tehokkaasti, ketterästi ja ennaltaehkäisevästi tarpeen mukaan, mutta myös alueellinen huoltovarmuutemme hoitaen, Piirainen kiteyttää.