Piensijoittajille oikeus ryhmäkanteeseen

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero vaatii ryhmäkanneoikeuden ulottamista pörssiyhtiöiden pienomistajiin. Tällä hetkellä Suomessa ryhmäkanne on rajoitettu tiukasti kuluttajansuoja-asioihin. Nykyisin ylimääräisen yhtiökokouksen koollekutsumiseksi on haalittava kirjallisesti kasaan 10 prosentin piensijoittajien joukko.

”Piensijoittajan vaikutusmahdollisuudet omistamansa yhtiön asioihin ovat olemattoman pienet. On epäoikeudenmukaista, että Suomessa yhtiö voi muun muassa tiedonannoillaan johdattaa piensijoittajia harhaan joutumatta toiminnasta vastuuseen.”

Paateron mukaan piensijoittajien ryhmäkanteesta on kerätty hyviä kokemuksia muun muassa Ruotsista, Tanskasta, Norjasta ja Yhdysvalloista.

”Esimerkiksi Yhdysvalloissa moderni ryhmäkanne on ollut käytössä vuodesta 1966 lähtien. Piensijoittajien ryhmäkanneoikeus on siellä todettu niin toimivaksi, etteivät edes republikaanit enää sitä vastusta. Piensijoittajien vaikutusmahdollisuuksien turvaamisen seurauksena yhtiöt ovat parantaneet tiedotustaan ja väärinkäytökset eivät ole yleisiä.”

”Mielestäni piensijoittajien ryhmäkanneoikeus olisi tarpeellinen täydentämään nykyistä viranomaisvalvontaa.”

Lisätietoja:

Sirpa Paatero