Pia Viitanen: Ympäristö hyötyisi vihreiden ja SDP:n yhteistyöstä

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Pia Viitasen mielestä ympäristöjärjestöjen vahva kritiikki vihreitä kohtaan vahvistaa huolta ympäristönsuojelun tilasta Suomessa.

Viitanen esittää vihreille yhteistyötä SDP:n kanssa. Hän uskoo, että ympäristönsuojelussa vihreiden ajattelu on periaatteessa lähellä sosialidemokraattien näkemyksiä.

– Porvarihallituksessa ympäristönsuojelu ei näköjään sijoitu ranking-listalla korkealle. Edistyksellinen ympäristöpolitiikka ei onnistu. SDP:n ja vihreiden tiiviimpi yhteistyö voisi tuottaa ympäristön kannalta parempaa tulosta, Viitanen sanoo.

WWF ja Suomen luonnonsuojeluliitto ovat jälleen todenneet, että porvarihallitus on jäämässä historiaan ympäristövastaisuudestaan. Järjestöt kantavat huolta mm. ympäristöhallinnon historiallisesta alasajosta ja siitä, että luonnonsuojelun kannalta tärkeillä paikoilla istuvien ministerien annetaan tehdä mitä vain.

Viitasen mukaan tilanne on vakava ja historiallinen siksikin, että ympäristöjärjestöjen poikkeuksellisen ankaraa arvostelua saa osakseen hallitus, jossa vihreät ovat mukana.
Suunta vaatii muuttamista.

– Ympäristöjärjestöjen kritiikki on valitettavasti totta. On kestämätöntä, että ympäristöhallinnon alasajo sallitaan. Luontoarvot uhkaavat väistyä liiketoimien tieltä myös metsähallituksen organisaation muuttamisessa. Kiitoksen aihetta eivät anna myöskään hallituksen toimet esimerkiksi Pallaksen hotellihankkeessa ja saimaannorpan suojelemisessa.

Lisätietoja: Pia Viitanen p. 050 511 3039