Pia Viitanen veroratkaisusta: Kokonaisuus oikeudenmukainen

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen on tyytyväinen, että suurin osa kehysriihessä sovituista veronkorotuksista kohdistuu muihin, kuin tasaveroihin. Viitanen puhui lauantaina Pohjois-Savon sosialidemokraattien piirikokouksessa Rautalammilla.

– On merkittävää, että veronkorotukset tehtiin niin, että suurin osa niistä kerätään maksukyvyn mukaan, ei tasaverojen kautta. Tämä on iso suunnanmuutos edellisen hallituksen linjaan, jolloin toimittiin päinvastoin: tasaverokehitystä lisättiin nostamalla energia- ja arvonlisäverotusta ja samaan aikaan progressiivisia, tuloeroja tasoittavia, veroja kevennettiin.

Viitasen mukaan hallituksen päätös nostaa suurituloisten veroja on tärkeä oikeudenmukaisuuskysymys.

– On periaatteellisesti merkittävä asia, että SDP:n ajama solidaarisuusvero yli 100 000 euron klubille toteutuu. Se on oikeudenmukaisuusteko, josta voi olla ylpeä. Kun vyötä kiristetään ja joudutaan tekemään uhrauksia, on tärkeää, että ihmiset kokevat, että tämä tehdään oikeudenmukaisesti. Myös hyväosaisten on osallistuttava talkoisiin. Niillä joilla on paljon, on myös velvollisuus osallistua suuremmalla osuudella yhteisiin talkoisiin vaikeina aikoina.

Viitasen mukaan yhtälö on nyt reilu.
– Solidaarisuusveron lisäksi myös yli miljoonan euron perintöjen verotus kiristyy ja suurten eläkkeiden verotus laitetaan samalle tasolle palkkojen kanssa.

Viitanen pitää arvonlisäveron korotusta valitettavana, mutta hyväksyy sen osana suurempaa kokonaisuutta.

– SDP ei kannattanut ALV:n korotusta, koska se iskee tasaverona kovimmin pienituloisiin ja on ongelmallinen pienten yrittäjien kannalta. Pystymme kuitenkin hyväksymään tämän kompromissin, sillä suurin osa veronkorotuksista kohdistuu progressiivisiin veroihin.

Viitanen korostaa, että erona edellisen hallituksen toimiin sosiaaliturvaan tehdään aikaistettu indeksikorotus ALV:n nousuvuonna, jolla turvataan sosiaaliturvan varassa olevien ihmisten ostovoima. Pienituloisten verotaakkaa kevennetään myös korottamalla perusvähennystä sekä työtulovähennystä.

Työvoitto on myös se, että sosiaaliturva jäi leikkausten ulkopuolelle.

Vuoden vaihteessa hallitus korotti työttömien peruspäivärahaa 100 eurolla ja toimeentulotuen perusosaa 6 prosentilla. Nyt tehdyillä päätöksillä ei heikennetä pienituloisten asemaa.

– Iso saavutus lisäksi on, että työmarkkinatuen tarveharkinta viimein poistetaan. Tätä moni ihminen on odottanut jo vuosia, ja on tärkeää, että asia vihdoin saatiin satamaan.