Pia Viitanen: Sipilän aika näyttää korttinsa hoitajamitoitusasiassa

SDP:n kansanedustaja Pia Viitanen ihmettelee pääministerin hiljaisuutta Suomea ravistelevien hoiva-alan ongelmien edessä.

– Kun puhutaan ihmisen oikeudesta hyvään hoivaan ja hoitoon, ollaan niin perimmäisten asioiden äärellä kuin olla voi. Tapaus Esperi ei ole ainoa tragedia, sen tiedämme kaikki. Siksi onkin perin outoa, että pääministeri, hallituksen johtaja, panttaa tietoa siitä, kannattaako hän hyvän hoivan turvaavaa sitovaa hoitajamitoitusta vai ei.

Pääministeri Sipilä väisteli viimeksi eilen perjantaina hoitajamitoituksia koskevaa kysymystä SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marinin kysyessä Sipilän kantaa asiaan Suomen yrittäjien pääministeritentissä. Silloin Sipilä löi asian leikiksi ja totesi ettei ”uskalla” tuoda sote-valiokuntaan enää yhtään esitystä.

– Pääministerin mielestä siinä ehkä oli mojovan vitsin paikka, mutta voin kertoa, ettei kukaan, jonka oma äiti tai mummo odottaa vaipanvaihtoa tunti tolkulla alimitoitetun henkilöstön hoivayksikössä, nauranut sille sutkautukselle.

– Vitsiksi lyömisen sijaan Sipilän olisi nyt syytä avoimesti kertoa, että miten hän suhtautuu hoitajamitoituksen kirjaamiseen lakiin jo tällä vaalikaudella. Keskusta on omassa perhepoliittisessa ohjelmassaan ilmoittanut kannattavansa vanhuspalvelulakiin 0,7 hoitajamitoitusta, mutta pääministerin toimettomuus puhuu toista kieltä. Eikö nyt voitaisi yhdessä sopia, että tämä asia hoidetaan kuntoon, Viitanen päättää.