Pia Viitanen: Sasin leikkausinto vaarantaa Suomen kasvun ja työllisyyden

SDP:n kansanedustaja, puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Viitanen hämmästelee kokoomuksen Kimmo Sasin innokkuutta ryhtyä jälleen lisäleikkauksiin. Kimmo Sasi esitti lisäsäästötoimenpiteisiin ryhtymistä nopealla aikataululla jo ensi keväänä (AL 10.9.).

– Kokoomuksen Kimmo Sasi jatkaa tuttuun tyyliinsä leikkausten vaatimista. Lisäsäästöjä vaadittaessa olisi hyvä sanoa ääneen, mitä ne olisivat. Ylisuuri leikkausinto tarkoittaisi leikkauksia eläkkeisiin tai sosiaaliturvaan, joita ei pidä tehdä.

Viitanen muistuttaa, että hallitus on yhdessä sopinut valtion talouslinjoista.

– Hallitusohjelma ja tehdyt talouspoliittiset linjat ovat yhdessä sovittuja. Sasimaiset irtiotot ovat kummallisia jo senkin tähden, että kokoomus on ollut näissä neuvotteluissa pääministeripuolueena mukana ja olemme juuri saaneet sovituksi ensi vuoden talousarvioesityksen.

Hallitus on sitoutunut valtion velanoton vähentämiseen. Hallitus on ryhtynyt määrätietoisesti tukemaan kasvua ja työllisyyspanostuksia sekä toimeenpanemaan valtiontalouden sopeutustoimia.

Viitasen mukaan nyt onkin syytä odottaa näiden toimenpiteiden vaikutuksia ja katsoa, miten taloustilanne kehittyy.

– Lisäksi toivoisin, että kokoomus ja erityisesti Kimmo Sasi yllättäisi joskus ja innostuisi esittämään toimia kasvun ja työllisyyden puolesta. Näin voimme tukea Suomen talouskehitystä tehokkaasti, kun taas ylisuuret leikkaukset kuihduttavat taloutta ja ovat epäviisaita ratkaisuja.

– Kimmo Sasin ja kokoomuksen on hyvä muistaa sekin, että vuonna 2007 Suomessa aloitti toimintansa keskustan ja kokoomuksen muodostama porvarihallitus tilanteessa, jossa valtion talous oli kolme miljardia plussalla. Porvarihallituksen päättäessä toimintansa vuonna 2011, oli valtion talous kahdeksan miljardia miinuksella.