Pia Viitanen pääministeri Vanhaselle: Hallitus lisännyt velanoton tarvetta omalla politiikallaan

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitasen mukaan hallitus on tehnyt vakavia talouspoliittisia virheitä aikaillessaan elvytyspäätöksissään ja perustaessaan ne suurilta osin veronkevennyksiin, jotka eivät ole tuoneet lisää työpaikkoja.

– Hallitus on tuhlailevilla veronkevennyspäätöksillään lisännyt velanoton tarvetta. Seurauksena tästä valtiovarainministeriö itsekin ennustaa talouskasvun käynnistymisen siirtyvän Suomessa muita euromaita myöhäisemmäksi. Huolestuttavaa on, että hallitus näyttää jatkavan myös tulevaisuudessa samalla linjalla: se ottaa merkittävästi lisää velkaa, muttei käytä sitä tehokkaasti työpaikkojen synnyttämiseksi.

Viitanen hämmästelee pääministeri Matti Vanhasen asennetta. Oppositio on tarjonnut omia vaihtoehtojaan hallituksen tehottomalle talouspolitiikalle, mutta ”palkaksi” tästä normaaliin demokratiaan kuuluvan oikeuden ja velvollisuuden toteuttamisesta, soimii pääministeri käsittämättömällä tavalla opposition näkemyksiä, ihmettelee Viitanen. Hän viittaa pääministerin taannoiseen blogikirjoitukseen, jossa tämä kevyeen sävyyn päivitteli, ettei opposition kritiikillä ”ole päätä eikä häntää”, koska samaan aikaan vaaditaan riittävästi rahaa kuntalaisten palvelujen turvaamiseksi ja kannetaan huolta lisääntyvästä velkataakasta.

Viitasen mukaan pääministeri Vanhaseen on joko iskenyt ylimielisyyden peikko tai sitten hän ei ymmärrä lukemaansa.

On huolestuttavaa, ellei pääministeri ymmärrä, että politiikassa on kyse arvovalinnoista; tässä tapauksessa siitä, mihin lisävelkaa otetaan. Hallitus on kahden vuoden aikana keventänyt varsin anteliaasti hyväosaisten veroja ja syönyt näin pysyvästi valtion tulopohjaa. Lisäksi se on tehnyt miljardin euron aukon sosiaalimenojen rahoituksen luopumalla työnantajien kelamaksusta. Kaiken kukkuraksi tulossa on 500 miljoonan kevennys ruuan arvonlisäveroon, jolla pahimmassa tapauksessa voi olla jopa kielteisiä vaikutuksia työllisyyteen ravintolapalvelujen joutuessa entistä kireämmälle.

Viitasen mielestä hallituksen valinnat ovat talouspoliittisesti epäviisaita ja sosiaalisesti epäreiluja.

– kun rahaa on syydetty työllisyysvaikutuksiltaan tehottomiin veronkevennyksiin, ei sitä enää kuntalaisten palvelujen turvaamiseen. Samaan aikaan, kun pääministeri kerskuu blogissaan, ettei valtio korota veroja tai leikkaa palveluita, joutuvat kunnat juuri näin tekemään. Missä on tämän politiikan pää ja häntä, kysyy Viitanen ja muistuttaa, että jo kuluvalle vuodelle noin sata kuntaa nosti verojaan ja parhaillaan kunnissa laaditaan leikkauslistoja, joista kärsivät niin pienet koululaiset kuin vanhuksetkin.

– rahaa voidaan käyttää monella tavalla: viisaasti tai tyhmästi, reilusti tai epäreilusti. Hallituksen on korkea aika avata silmänsä todellisuudelle. Nyt se on lykännyt ratkaisujen etsimisen vuodelle 2011, ja ollut jopa valmis ”tuhlailemaan” rahaa tehottomiin veronkevennyksiin ennen sitä. Tästä hyvä esimerkki on Keskustan parhaillaan pyörittämä rumba ruuan arvonlisäveron alentamisesta, missä arvovaltasyyt tuntuvat nousseen pääasiaksi ja vastuullinen talouspolitiikka sivurooliin. Nyt on viimeinen aika alkaa kantaa vastuuta ja muuttaa politiikan suuntaa.