Pia Viitanen Lintilälle: Vaihtoehtojen tarjoaminen ei ole pelottelua

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan demarivastaava Pia Viitanen kummeksuu Mika Lintilän (kesk.) puheita SDP:n vaihtoehdosta valtion omistajapolitiikkaan (suomenmaa.fi). Viitanen epäilee, että Lintilältä on jäänyt nyt SDP:n tarjoamien vaihtoehtojen suhteen kotiläksyt tekemättä.

Viitanen kiittää Lintilää siitä, että hän samassa yhteydessä vaatii kilpailukykysopimuksen yhteyteen liittyvien mahdollisten veronkevennysten kohdentamista pieni- ja keskituloisille.

Lisäksi Viitanen muistuttaa, että hallitus on päätöksillään eriarvoistanut eläkkeensaajien verotuksen palkansaajiin nähden.

– Hallituksen on viipymättä korjattava myös tämä eriarvoinen verokohtelu, Viitanen vaatii.

Hän kertoo SDP:n esittäneen oman vaihtoehtonsa valtion omistajapolitiikalle.

– Kehotankin Lintilää tutustumaan SDP:n vasta julkaistuun linjapaperiiin, jossa kerrotaan selkeästi puolueen tavoitteet valtion omistajapolitiikan kehittämiseen ja valtion omistuksen hyödyntämiseen.

Viitanen toteaa, että yksi keskeinen sanoma SDP:n vaihtoehdossa on se, että kaikki ei ole kaupan.

– Meidän mielestämme valtion on jatkossakin pidettävä kiinni strategisesti tärkeistä omistuksista.

SDP:n mukaan valtion omistajapolitiikan tärkeänä tehtävänä on tukea kasvua, työllisyyttä, viennin edellytyksiä ja elinkeinorakenteen uudistumista sekä rakentaa uutta luovaa omistajuutta.

– Meidän näkemyksemme mukaan aktiivinen, yrittäjähenkinen valtio voi synnyttää Suomeen uusia elinkeinoalueita sekä tukea pk-yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.

Viitanen toivoo, että hallitus ei lähde vastakkainasettelun tielle, vaan pohtii tosissaan SDP:n vaihtoehdon tarjoamia keinoja, jotta hallituksen linjaukset eivät jäisi vain suunnitelmiksi valtion omaisuuden myynnistä.

– Nyt Suomen suunta on väärä. On hämmentävää, että hallitus näyttää pyrkivän kaikin toimin saamaan Suomea myyntikuntoon. Tähän tarvitaan nopeasti selkeä linjanmuutos, Viitanen päättää.

Tutustu SDP:n Sinivalkoisen omistamisen ohjelmaan