Pia Viitanen: Keskustan häränpylly

Keskustan entinen puheenjohtaja Matti Vanhanen neuvoo keskustaa kannattamaan määräenemmistöpäätöksiä EU-tukipaketeissa. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitasen mielestä keskustapoliitikon linjamuutos on hämmästyttävä.

Vanhanen oli itse aikoinaan sopimassa yksimielisyyspäätöksenteosta ja nyt hän kehuukin enemmistöpäätöksiä, joilla Suomikin voitaisiin pakottaa siirtämään miljardiluokan rahoja tukipaketteihin. Vanhanen syyllistyy aikamoiseen häränpyllyyn kannanotossaan.

– Yksimielisyysvaade antaa suojaa pienille, hyvin asiansa hoitaneille jäsenmaille. Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen ansaitsee tunnustuksen siitä, että hän on johdonmukaisesti puolustanut Suomen eduskunnan hyväksymiä kantoja ja pyrkinyt näin suojaamaan suomalaisen veronmaksajien etuja.

Viitanen muistuttaa, että huolimatta monenlaista vyörytyksestä Iltalehden tuore mielipidetutkimus vahvistaa kansalaisten enemmistön kannattavan isoissa talousasioissa yksimielisyysvaatimusta.

– Urpilaiselle on syytä toivottaa voimia hänen alkavan viikon neuvotteluissaan, jotka ovat ratkaisevan tärkeitä EVM-sopimuksen eteenpäin viemiselle.

– Pysyvää rahastoa koskevissa neuvotteluissa on pidettävä myös kiinni siitä, että EVM:n lainoitus on häiriötilanteessa ensisijaisesti takaisinmaksettavaa. Näin yksityiset sijoittajat ottavat oman vastuunsa ennen julkisen vallan rahojen käyttöä.