Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä: Valtioneuvoston vaiteliaisuuspyyntö ei ole poikkeuksellinen

Ajankohtaista 20:36

Viime päivinä lehdistössä (mm. HS 13.6.) on annettu ymmärtää, että valtioneuvoston vaiteliaisuuspyyntö liittyen valtioneuvoston kantoihin EU:n 750 miljardin euron pakettiin liittyen olisi poikkeuksellinen.

– Näin ei ole. MFF-mekanismin osalta on vaiteliaisuuspyynnön esittäminen ollut koko Suomen EU-jäsenyyden ajan tavanomaista ja vakiintuneen käytännön mukaista, eikä se täten ole poikkeuksellista, Ojala-Niemelä korostaa.

Valtioneuvosto antoi eduskunnalle 4.6. E-kirjeen, jossa oli koko asiakirjaa kattava vakiintuneen käytännön mukainen vaiteliaisuuspyyntö. Eduskunnan työjärjestyksen mukaan sitä oli noudatettava, kunnes suuri valiokunta teki päätöksen vaiteliaisuudesta.

5.6. perustuslakivaliokunta otti poikkeuksellisesti kantaa vaiteliaisuuspyyntöön pitäen MFF-mekanismin neuvotteluprosesseihin liittyviin vaiteliaisuuspyyntöihin sovellettavaa vakiintunutta käytäntöä asian suuruusluokan ja MFF-mekanismiin sisällytettyjen uusien elementtien johdosta liian laajana, ja esitti sen rajaamista vain välttämättömään.

Suuren valiokunnan 8.6. tekemän valtioneuvostolle esitetyn vaiteliaisuuteen liittyvän tarkennuspyynnön jälkeen asiakirja rajattiin perustuslakivaliokunnan esittämällä tavalla vain välttämättömään sisältäen esimerkiksi rahoituskehykset. Muu osa tuli julkiseksi. 

– Perustuslakivaliokunnan asiantuntijat ovat vakiintuneen käytännön mukaisesti
vaiteliaisuuspyynnöstä huolimatta saaneet tutustua materiaaliin kokonaisuudessaan, Ojala-Niemelä toteaa.