Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä: Valtioneuvoston vaiteliaisuuspyyntö ei ole poikkeuksellinen

13.6.2020

Viime päivinä lehdistössä (mm. HS 13.6.) on annettu ymmärtää, että valtioneuvoston vaiteliaisuuspyyntö liittyen valtioneuvoston kantoihin EU:n 750 miljardin euron pakettiin liittyen olisi poikkeuksellinen.

– Näin ei ole. MFF-mekanismin osalta on vaiteliaisuuspyynnön esittäminen ollut koko Suomen EU-jäsenyyden ajan tavanomaista ja vakiintuneen käytännön mukaista, eikä se täten ole poikkeuksellista, Ojala-Niemelä korostaa.

Valtioneuvosto antoi eduskunnalle 4.6. E-kirjeen, jossa oli koko asiakirjaa kattava vakiintuneen käytännön mukainen vaiteliaisuuspyyntö. Eduskunnan työjärjestyksen mukaan sitä oli noudatettava, kunnes suuri valiokunta teki päätöksen vaiteliaisuudesta.

5.6. perustuslakivaliokunta otti poikkeuksellisesti kantaa vaiteliaisuuspyyntöön pitäen MFF-mekanismin neuvotteluprosesseihin liittyviin vaiteliaisuuspyyntöihin sovellettavaa vakiintunutta käytäntöä asian suuruusluokan ja MFF-mekanismiin sisällytettyjen uusien elementtien johdosta liian laajana, ja esitti sen rajaamista vain välttämättömään.

Suuren valiokunnan 8.6. tekemän valtioneuvostolle esitetyn vaiteliaisuuteen liittyvän tarkennuspyynnön jälkeen asiakirja rajattiin perustuslakivaliokunnan esittämällä tavalla vain välttämättömään sisältäen esimerkiksi rahoituskehykset. Muu osa tuli julkiseksi.

– Perustuslakivaliokunnan asiantuntijat ovat vakiintuneen käytännön mukaisesti
vaiteliaisuuspyynnöstä huolimatta saaneet tutustua materiaaliin kokonaisuudessaan, Ojala-Niemelä toteaa.