Perustuslakia muutettava yhteisymmärryksessä ja vain tarpeellisin osin

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän kannanotto 17.12.2009

Ulkopolitiikan johtamisen työnjakoon valtioneuvoston ja presidentin välillä ei tarvita perustuslaillisia muutoksia. Ulkopolitiikan johtaminen perustuu yhteistoimintaan, mikä tarkoittaa tärkeiden linjaratkaisujen tekemistä yhdessä. Yhteistyön velvoittavuutta voidaan lisätä sekä työmuotoja kehittämällä että tarkemmalla sääntelyllä valtioneuvostolaissa. Valtioneuvoston johtavaa roolia Suomen EU-politiikassa voidaan samalla selkeyttää.

Sisäpoliittisissa asioissa sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on valmis perustuslain tarkistuksiin, jotka vahvistavat parlamentaarisen demokratian toimivuutta ja kansalaisten perusoikeuksien toteutumista.

Eduskuntaryhmä edellyttää, että perustuslain muuttamista on käsiteltävä jatkossakin laajalla yhteisymmärryksellä ja erityisesti kansanvallan käytännön toimivuutta painottaen. Sosialidemokraatit toivovat Taxellin työryhmältä yksimielistä mietintöä.