Peruspalveluministeri Susanna Huovinen Jyväskylässä: Sote-uudistus etenee

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen korosti lauantaina Jyväskylässä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen etenevän.

– Sote-valmistelusta vastaavana ministerinä haluan sanoa painokkaasti, että sote-uudistus etenee suunnitelmien mukaisesti eikä syytä uuden epävarmuuden lietsontaan ole. Kuntien lausunnot väliraportista saadaan 11.lokakuuta. Sen jälkeen hallitus tulee rakenneohjelmansa mukaisesti sopimaan jatkolinjauksista

Huovinen toi valtioneuvoston tervehdyksen Jyväskylän työväenyhdistyksen 125-vuotisjuhlaan. Hän vastasi muun muassa väitteisiin siitä, että hänen työnsä ministerinä olisi keskittynyt lähinnä alkoholiasioihin sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisen sijasta.

– Ei pidä paikkaansa. On totta, että tonttini on laaja enkä jätä yhtään kulmaa siitä hoitamatta. Yhtä totta on se, että kun laskin monessako tilaisuudessa olen puhunut sotesta viimeisten viikkojen aikana, luku nousee yli kahdenkymmenen.

Ministeri Huovinen muistutti, että isänmaata rakentaneet sukupolvet saavat olla ylpeitä tekemästään rakennustyöstä, sillä Suomi on näiden ihmisten voimin noussut köyhästä ja syrjäisestä maasta yhdeksi maailman menestyneimmistä kansakunnista. Maamme kykenee takamaan tasa-arvoisen koulutuksen sekä hyvinvointiyhteiskunnan palvelut kansalaisilleen.

– Meidän nykypolvien suuri vastuu ja tehtävä on viedä hyvinvointiyhteiskunta turvallisesti yhä uusille vuosikymmenille – uudistaen ja kehittäen sitä oikeudenmukaisella tavalla. Hyvinvointiyhteiskunnan uudistustyö ei ole helppo urakka. Silti uskon, että me kaikki tiedostamme sen välttämättömyyden. Jos näemme, että nykyisillä toimintatavoilla, laeilla ja asetuksilla tai olemassa olevilla rakenteilla emme kykene turvaamaan palveluja, eikö meidän tule asiaan tarttua? Uudistavan ja eteenpäin menevän kansanliikkeen, sosialidemokratian vastaus on ilman muuta ja ehdottomasti kyllä.