Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

”Perusopetuksen tuntijakoesitys luo aitoja mahdollisuuksia opetuksen järjestäjille”

Ajankohtaista 09:00

Hallitusohjelmaan kirjattiin vahvasti taito- ja taideaineiden sekä yhteiskuntaopin lisääminen. Tämä mahdollistetaan antamalla näihin lisätunteja sekä varhaistamalla yhteiskuntaopin aloitus jo 5. vuosiluokalle. Äidinkielen lisääminen on perusteltua PISA-tulostenkin takia.

Kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Tuula Peltonen pitää opetusministeriön virkamiestyöryhmän perjantaina opetusministeri Gustafssonille jättämää perusopetuksen tuntijakouudistusesitystä mahdollisuuksien tuntijakona. Esityksen mukaan perusopetuksessa lisättäisiin taito- ja taideaineita, äidinkieltä sekä yhteiskuntaoppia.

– Hallitusohjelmaan kirjattiin vahvasti taito- ja taideaineiden sekä yhteiskuntaopin lisääminen. Tämä mahdollistetaan nyt antamalla näihin lisätunteja sekä varhaistamalla yhteiskuntaopin aloitus jo 5. vuosiluokalle. Äidinkielen lisääminen on perusteltua PISA-tulostenkin takia; suomalaisten lasten lukutaito on heikentynyt, toteaa Peltonen.

Täysin uutta on myös A2- ja B2-kielen opetuksen järjestäminen valtion erityisavustuksen avulla. Näin halutaan monipuolistaa kieliohjelmia.

– Tämä tarjoaa nyt erinomaisen mahdollisuuden esimerkiksi Itä-Suomen kunnille tarjota oppilailleen haluamaansa venäjän kielen opetusta, iloitsee Peltonen.

Työryhmän esityksessä on mukana myös aihekokonaisuuksien opetus sekä oma resurssinsa valinnaisaineisiin. Perusopetukseen ei ole tulossa uusia oppiaineita eikä uusia tehtäviä kunnille tai opetuksen järjestäjille. Sen sijaan halutaan antaa opetussuunnitelmien sisällä mahdollisuus muokata opetusta mm. aihekokonaisuuksilla.

Uskon, että opetussuunnitelmassa tullaan muotoilemaan mm. paljon toivotun draaman opetus aihekokonaisuuksien ja valinnaisuuden avulla. Esitys on johdonmukainen nykyisten taloudellisten resurssien puitteissa, toteaa Peltonen lopuksi.