Perusopetuksen tilanne otettava vakavasti

Valiokunnan SDP:n jäsenet haluavat lisätä mm. perusopetuksen voimavaroja, aikuiskoulutusta, yliopistojen sekä ammattikorkeakoulujen tukemista ja homekoulujen korjaamista. Samoin opintotuki halutaan sidottavaksi indeksiin. Eduskunnan sivistysvaliokunta antoi lausunnon valtion talousarvioesityksestä vuodelle 2011.

SDP:n sivistysvaliokunnan vastaavan kansanedustaja Tuula Peltosen mielestä valtio on viime kädessä vastuussa kuntien mahdollisuuksista taata laadukkaat peruspalvelut tasapuolisesti kaikkialla maassa.

– Tähän ei näytä olevan edellytyksiä edellisvuosia paremmin. Koulutuksellinen epätasa-arvon on lisääntynyt ja ryhmäkoot kasvaneet. Viimeisin huolestuttava ilmiö on, että osassa kouluja tukiopetusta ei enää anneta lainkaan ja tukiopetuksen määrä kokonaisuudessaan väheni viime vuonna 25 prosenttia. SDP:n mielestä perusopetuksen taso on turvattava kohdistamalla lisää määrärahoja kuntien perusopetuksen valtionosuuksiin.

– Lisäksi kuntien vastuut, esimerkkinä erityisopetuksen uudistus, koulutuksessa kasvavat. Erityisopetuksen uudistus vaatii pitkäaikaisen ja kattavan resursoinnin.

Peltosen mielestä aikuiskoulutuksen joustavaa ja kattavaa tarjontaa on vahvistettava. Työtehtävien, työpaikan tai koko ammattialan vaihtaminen tulee työuran aikana eteen yhä useammin. Siksi osaamisesta on voitava huolehtia koko työuran. Julkisesti rahoitetun aikuiskoulutuksen on tarjottava parempia mahdollisuuksia ammattitaidon parantamiseen ja ammatinvaihtamiseen.

– Hallituksen olisi vihdoinkin aika lunastaa yliopistoille antamansa lupaukset. Hallitus hehkutti yliopistouudistuksen yhteydessä turvaavansa rahoituksen, mutta todellisuus on ollut muuta. Rahoitus tulee korjata pitävällä tavalla ja ottaen huomioon arvonlisäveron vaikutukset ja kaikki työnantajamaksut ja –vastuut ilman, että niistä joudutaan tekemään poikkeuslainsäädäntöä. Tuottavuusohjelma puree yliopistoihin edelleen vaikka toisin väitettiin. Vuonna 2011 tuottavuustoimenpiteiden perusteella yliopistojen rahoitusta vähennetään yli 11 miljoonaa euroa. Varsinkin muutamat maakuntayliopistot ovat joutuneet ahtaalle ja väkeä on jouduttu irtisanomaan. Ammattikorkeakoulut odottavat myös valtiolta lisärahoitusta, sanoo Peltonen.

Viime jouluna valtiosihteeri Marcus Rantalan vetämä työryhmää suositteli, että opintotuki sidotaan samalla indeksiin niin, että se nousisi automaattisesti elinkustannusten noustessa. Budjettiriihen tulos oli kuitenkin se, että työryhmän esittämät tiukennukset toteutettiin, mutta opintuen sitomista indeksiin ei, vaikka korotuksella olisi myös positiivisia vaikutuksia valmistumiseen ja työuran alkuun. Budjettiriihessä päätettiin muiden etuuksien, kuten lapsilisien ja kodin hoitotuen sitomisesta indeksiin.

– Johdonmukaista on sitoa myös opintotuki indeksiin.

Peltosen mielestä kuntataloutta on edesautettava koulujen, päiväkotien ja kirjastojen peruskorjausinvestoinneilla.

– Näihin elvytyksenkin näkökulmasta tärkeisiin hankkeisiin ei ole haluttu panostaa tarpeeksi. Monissa kouluissa ja päiväkodeissa lapset ja opettajat kärsivät rakennusten kosteus- ja homeongelmista.