Perusopetuksen ryhmäkokorahojen riittävyys turvattava lisätalousarviossa!

Kansanedustaja Tuula Peltonen (sd.) vaatii tämän vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossa 15 miljoonaa euroa perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen. Vuonna 2014 ryhmäkokojen pienentämiseen käytettiin 60 miljoonaa euroa, mutta tälle vuodelle ryhmäkokojen pienentämiseen on varattu 30 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi viime vuoden 2. lisätalousarviossa varattiin 15 miljoonaa euroa käytettäväksi ryhmäkokojen pienentämiseen vuosina 2014–2015.

”Mikäli lisätalousarviossa ei saada lisää rahoitusta ryhmäkokojen pienentämiseen, johtaa se siihen, että ryhmäkoot lähtevät jälleen kasvuun monissa kunnissa. Laskennallisesti ryhmäkokorahojen pieneneminen voi johtaa valtakunnallisesti noin 400 opettajan vähentämiseen”, Peltonen toteaa.

Kokoomuksen kansanedustajat Raija Vahasalo ja Sari Sarkomaa vaativat viime viikonloppuna opetusministeri Krista Kiurua tekemään kiireellisesti asetusmuutoksen, jossa lisättäisiin perusopetuksen vuosiviikkotunteihin kolme lisätuntia valinnaisiin tunteihin vuodesta 2016 alkaen.

Peltonen pitää vielä kiireellisempänä varmistaa valinnaisuuden lisäämisen sijasta riittävät resurssit perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen.

”Toivoisin että kokoomus voisi tulla tukemaan ensisijaisesti lisäpanostuksia siihen, että perusopetuksessa turvattaisiin riittävät resurssit myös tänä vuonna. Tämä olisi tärkeä signaali myös opettajien työllisyyden kannalta”, Peltonen sanoo.