Kasvu alkaa perheestä

Ohjelmatyö 15:38

Vauva ja vanhemmat

SDP:n perhepoliittinen tulevaisuusohjelma

Kasvu alkaa perheestä – Lapsi- ja perheystävälliseen yhteiskuntaan (2014)

Sosialidemokraattien mielestä yhteiskunta tarvitsee perhepolitiikkaa, koska

• lapset kuuluvat elinvoimaiseen yhteiskuntaan
  • yhteiskunta tarvitsee lapsia ja perheitä tulevaisuuden rakentajina, onnistunut perhepolitiikka tuottaa hyvinvoivan seuraavan sukupolven
  • yhteiskunnalla on oma vastuunsa lasten ja perheiden hyvinvointiedellytysten luomisesta
  • perheen tarpeet ja elämäntilanteet vaihtelevat elinkaarella.

Sosialidemokraattinen perhepolitiikka perustuu seuraaville lähtökohdille:

• Jokainen perhe on yhtä tärkeä ja oikea, perheet on tunnistettava ja tunnustettava
    yhdenvertaisesti ja täydellisessä tasa-arvossa kaikessa lainsäädännössä.
  • Perhepolitiikan tavoitteena on turvata lasten turvallinen kasvu ja perheiden hyvinvointi.
  • Perheet ovat kiinteisiin ihmissuhteisiin perustuvia huolenpidon ja kasvatuksen perusyksiköitä.
  • Perheiden hyvinvoinnin vahvistaminen luo mahdollisuuksia, halukkuutta ja luottamusta ottaa vastuu uuden sukupolven kasvattamisesta.
  • Yhteiskunta turvaa lapsi- ja perhelähtöisesti toimivan palvelujärjestelmän.
  • Lapsi- ja perheystävällinen yhteiskunta toimii vahvassa kumppanuudessa kansalaisyhteiskunnan ja järjestöjen kanssa.
  • Yhteiskunta kohdentaa kaikissa tilanteissa lapsiperheille riittävän taloudellisen tuen.
  • Lasten saaminen ja kasvattaminen eivät saa aiheuttaa perheille kohtuutonta taloudellista lisärasitetta.

Tutustu ohjelmaan (Google Drive)