Perhepoliittinen ohjelma tukee perheiden asemaa

SDP:n 44. puoluekokous hyväksyi tänään perhepoliittisen ohjelman, joka linjaa puolueen perhepoliittisia tavoitteita pitkälle tulevaisuuteen. SDP:n perhepoliittisen jaoston valmistelema laaja perheiden hyvinvoinnin parantamiseen tähtäävä ohjelma ei ole yhden vaalikauden nopean suorituksen lista, vaan näkemys siitä suunnasta, johon suomalaista perhepolitiikkaa tulee kehittää.

Perhepoliittisella ohjelmalla parannetaan lapsiperheiden asemaa, vahvistetaan ja tuetaan vanhempien roolia ja autetaan sovittamaan yhteen työ- ja perhe-elämä. Perhepoliittinen ohjelma korostaa myös lapsen oikeuksia.

Suomi valittiin jälleen kerran maailman parhaaksi maaksi olla äiti. Jatkossa Suomen on oltava nyt ja jatkossa myös paras maa hankkia perhe. Suomen on oltava maa, jossa on onni olla lapsi ja kasvaa aikuiseksi, yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi.

Suomeen on rakennettava perhekeskusten verkosto. Perhekeskuksissa tarjotaan perheiden arkea tukevia palveluita. Ne ovat kohtaamispaikkoja, tiedon ja neuvojen lähteitä sekä vertaistuen ja yhdessäolon paikkoja. Perhekeskukset varmistavat sen, että perheet löytävät elämäntilanteeseensa oikeat palvelut. Samalla palveluketju toimii ja matalan kynnyksen palveluita, kuten kotiapua, on mahdollista jälleen saada.

Työ ja perhe eivät saa olla keskenään kilpasilla. Sellaisessa kilpailussa häviävät kaikki. Tasapainoinen työelämä ja hyvinvoiva perhe ovat toimivan yhteiskunnan tärkeimpiä rakennuspalikoita. SDP haluaa, että tulevaisuuden Suomessa lapsiperheitä tuetaan entistä enemmän ja entistä monipuolisemmin keinoin. Työ- ja perhe-elämä eivät saa sulkea toisiaan pois. SDP vaatii, että työelämän joustoja lisätään perheiden parhaaksi. Erityistä huomiota on kiinnitettävä lapsiperheiden arjen nivelvaiheisiin, kuten peruskoulun alkuun tai yläkouluun siirtymiseen. Joustava hoitoraha on pidettävä kilpailukykyisenä ja sen kehittämistä on jatkettava vastaamaan vanhemmuuden tarpeisiin.