Peltonen: Vaikeatkin päätökset on tehtävä

Kansanedustaja, Demarinaisten puheenjohtaja, Euroopan demarinaisten ja SIW:n varapuheenjohtaja Tuula Peltonen puhui Pirkanmaan Demarinaisten piirikokouksessa Kurussa Rientolan työväentalolla lauantaina.

– Tänä aikana ei ole helppo olla päättäjä kunnassa, eduskunnassa tai Euroopan parlamentissa. On vaikea löytää vastauksia kaikkiin niihin kysymyksiin, mitä kansalaiset ihan aiheellisesti esittävät. Kehysriihessä Sosialidemokraatit ovat kantaneet hallitusvastuusta oman osansa, eikä se totisesti ole ollut meille helppo. Halusimme kuitenkin olla mukana tekemässä näitä vaikeita päätöksiä, koska ilman meitä päätösten sisältö olisi ollut monta kertaa kylmempää, totesi Peltonen.

Peltosen mukaan paljon hämmennystä herättäneessä lapsilisäpäätöksessä demarit halusivat ensin nosta lapsilisää ja sen jälkeen progressiivisen verotuksen kautta varmistaa säästöjen kohdentuminen niihin, joilla on varaa maksaa. Tämä ei muille puolueille käynyt ja nyt ollaan sitten kipeässä tasaleikkausmallissa. Malli leikkaa yhden lapsen lapsilisää n. 8.5 euroa kuukaudessa.

– Me haluamme, että selvitetään tarkkaan ne kerrannaisvaikutukset, mitä eri leikkauksista kohdistuu eri ryhmiin. Sen jälkeen on katsottava toimenpiteet kompensaatioita varten, kertoo Peltonen.

Peltonen on tyytyväinen siihen, että pienituloisten verotusta kevennetään ja että sosiaalietuuksien indeksien korotusta ei jäädytetty. Samoin kasvu- ja työllisyyspaketti on erittäin merkittävä.

– 600 miljoonaa euroa kasvuun ja työllisyyteen, mm. teollisten kasvuvaiheen yritysten pääomasijoituksiin sekä Digi-toiminnan tukemiseen ja yliopistojen pääomittamiseen ovat satsausta tulevaisuuteen isolla ässällä, totesi Peltonen.

Lopuksi puolustusvaliokunnan jäsen ja Suomen toimikunnan Euroopan Turvallisuuden edistämiseksi eli STETEn puheenjohtaja ja Etyjin valtuuskunnan varajäsen Peltonen totesi Ukrainan tilanteesta:

– Suomen asema yli tuhannen kilometrin rajanaapuruuden ansiosta on merkittävä Venäjän ja Ukrainan kriisin selvittämisessä. Etyjin läpimurto neuvotteluyhteydessä on iso askel eteenpäin. On tärkeää, että Venäjä saadaan mukaan kansainvälisen yhteisön toimintaan Ukrainassa. Ukrainan kriisistä pääsemme ulos vain neuvotellen, totesi Peltonen lopuksi.